Frågeställaren undrar över kamkedjans livslängd i Saab 9-3 som kombi.
"En del säger att kedjan ska bytas och andra att den ska hålla motorns hela livslängd. Vad gäller och hur bra är kamkedjorna i Saabmotorerna?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Saab 9-3 Vector kombi från 2006 som har en tvålitersmotor med kamkedja. Bilen har snart gått 19 000 mil. Måste jag byta kamkedja och vid vilket miltal ska den i så fall bytas? En del säger att kedjan ska bytas och andra att den ska hålla motorns hela livslängd, men att man ska kolla styrskenorna. Vad gäller och hur bra är kamkedjorna i Saabmotorerna?
Cary
Svar:
Saabs ingenjörer var stolta över sina motorer och menade att det aldrig skulle behövas något kamkedjebyte under bilens livslängd, men uppmanade bilägarna att låta verkstaden kolla kedjans spänning vid ordinarie service. Det finns inget angivet bytesintervall för Saabmotorernas kamkedjor. Med tiden kan kedjespännarna bli lite slappa. Det brukar höras tydligt som rassel från kamkedjan. Då är det dags att åka till verkstad och mäta kedjans spänning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag har en Saab 9-3 Vector kombi från 2006 som har en tvålitersmotor med kamkedja. Bilen har snart gått 19 000 mil. Måste jag byta kamkedja och vid vilket miltal ska den i så fall bytas? En del säger att kedjan ska bytas och andra att den ska hålla motorns hela livslängd, men att man ska kolla styrskenorna. Vad gäller och hur bra är kamkedjorna i Saabmotorerna?
Cary
Svar:
Saabs ingenjörer var stolta över sina motorer och menade att det aldrig skulle behövas något kamkedjebyte under bilens livslängd, men uppmanade bilägarna att låta verkstaden kolla kedjans spänning vid ordinarie service. Det finns inget angivet bytesintervall för Saabmotorernas kamkedjor. Med tiden kan kedjespännarna bli lite slappa. Det brukar höras tydligt som rassel från kamkedjan. Då är det dags att åka till verkstad och mäta kedjans spänning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kedjan i 9-3 är förvånansvärt hållbar. Bra skit helt enkelt! =)
Detta är GM motorn, eller Opel, 2.0 T är en av de bästa motorena på alla sätt, kedjan håller och fel är mycket sällsynta.
Som sagt, dessa håller länge. En bra konstruktion!
OM oljan är bytt enligt boken så är det nog inga problem... Det en kam kedja tar skada av är när oljan inte byts i tid och enligt boken och helst vid 1500 mil men som sagt minst enligt boken.
Min förra 9000 passerade 33000 med originalkedjan.(spännaren borde nog ha fått service innan bilen såldes köpare var bekant med probl).
Synd att inte VW frågade vem som tillverkat den, hade nog sparat en del trubbel...
Motorn i 9-3 är en Opel motor och den är inte sämre för det. Saabs egna motorer, som alla andra motorer, av modernt snitt håller väldigt länge om man byter olja ofta! Inte en mil över 1500 mil mellan byten! Byt vx olja, olja i styrservon, bromsvätska (glöm inte kopplingshydraliken) och kylvätska så har du bil lääänge!
Motorn i 9-3 är en opelmotor modifierad av Saab.
Vi hade en tjänstebil 9-5 -06 som till slut rullat 31000 mil. Inga konstigheter med kedjan så vitt jag kan minnas.
Håller verkligen dom nya kamremmarna lika bra i t.ex. Audi och Volvo?
Och varför envisas Bmw, Mercedes och Lexus fortfarande med kejda.
Vidstige. Då jag har arbetat med maskiner drivna av remmar så kan jag inte drömma om att en rem håller lika länge som en kedja om kedja och drev och spännare är av bra material och håller toleranserna.
Remdrift är enbart en kostnads besparing för tillverkaren, vojne vad man har tampats med remmar...en rem hittar alltid fel väg, som en orm....
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.