På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag blev nyligen ägare till en Citroën C4 Grand Picasso, som jag är mycket nöjd med. Den har bra komfort och är trevlig att köra. Det vi har haft problem med är att vår bilnyckel har slutat fungera två gånger redan, det vill säga själva fjärrkontrollen. Första gången använde vi den ”mekaniska nyckeln” och andra gången, när jag inte kunde låsa bilen, så provade jag att starta bilen, gå ut igen och sedan låsa. Det fungerade. Hur kommer vi tillrätta med den krånglande fjärrkontrollen?
Benny
Svar:
Mest troligt är att batteriet helt enkelt är på väg att ta slut. Man kan byta själv, eller be sin verkstad om hjälp. Jag kollade på nätet efter instruktionsboken för C4 och hittade då också en instruktion som visar hur man gör. Först drar du ut den mekaniska nyckeln från fjärrkontrollen, vänder den upp och ner så att tryckknapparna ligger nedåt. Med en liten smal och tunn skruvmejsel kan du då pilla upp locket (med Citroënmärket på) vid den bredaste delen. Lyft bort locket och pilla försiktigt bort det runda platta batteriet. Tryck lite i ena änden och pilla med skruvmejseln i den andra. Sedan är det bara att sätta i ett nytt batteri – CR 2032 – och häkta locket på plats igen, den smala änden först. Om nyckeln sedan fungerar som den ska är problemet löst. Annars blir det till att be Citroën om hjälp. Man kan hitta instruktion för batteribytet genom sökning på nätet.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Har du haft liknande problem som frågeställaren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Batteriet borde vara det första man kollar.
Han skriver ”själva fjärrkontrollen”, detta tolkar jag som att man har uteslutit batteriet. Jag brukar utgå från att alla människor är medelintelligenta så att man bytt batteriet måste man väl ändå förutsätta? Eller?
Min fd. Honda använde samma nyckel i 9 år utan batteribyte, men det kanske var ett japanskt batteri istället för franskt isf.:)
Samma bil, nästan samma fenomen - men på min visade det sig genom att jag inte kunde stänga av motorn!
Jag blev lätt förbryllad, där jag stod utanför Jula ett antal mil hemifrån. Kan man lämna bilen låst men med motorn igång när man går in och handlar...?
Strax därpå blev jag positivt överraskad. Batteriet i nyckeln visade sig vara ett vanligt 2032-batteri som dessutom var påfallande lätt att byta - eftersom både mejsel och batteri fanns att köpa i butiken några meter bort.
:-)
FXX, C4 Grand Picasso lanserades på marknaden 2006. Hur vet du att det inte är en 13 år gammal bil som avses? Jag har en C3 Picasso från 2009 och jag har fortfarande inte bytt batteriet i fjärren, så det verkar inte vara något fel på franska batterier. Men efter 13 år så skulle jag inte tycka det vore konstigt med ett batteribyte.
SAFT Groupe SA, som ägs av det franska jätteföretaget Total, är en av världens ledande tillverkare av batterier. De har även tillverkning av batterier i Sverige, de äger fabriken i Oskarshamn genom dotterbolaget SAFT Nife AB, kända för att tillverka världens kraftfullaste batteri som bl a levererats till Qatars tunnelbana.
Andra batterier går på juice, men franska batterier har saft i sig. Det har visat sig fungera väldigt bra.
Rachel, läs frågan igen! "Nyligen köpt", "2 gånger"...Bara ett tips.
FXX: nyligen köpt är inte samma sak som att bilen är ny, bara att de just köpt den.
Och är batteriet halvvisset kan det ändå räcka till för att öppna om man är tillräckligt nära, men inte alltid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.