Frågeställaren undrar varför hans dieselbil beskattas högre än tyngre och törstigare bensinare.
”Trots att dessa bilar är och har högre CO2-utsläpp så har de klart billigare skatt. Är inte det konstigt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag undrar hur bilskatten räknas ut för olika fabrikat och bilmodeller. Har för mig att det bland annat skulle bero på hur miljövänliga utsläppen är.
Jag har en Peugeot 3008 diesel -11. Den har en deklarerad förbrukning 4,9 l/100 km och utsläpp på 129 g/km. Skatten som debiterats är 2 041 kr + registeravgift 50 kr. Totalt 2 091 kr.
Ser i Vi Bilägare att en Subaru Levorg GT-N med bensinmotor har en klart högre deklarerad förbrukning (6,9 l/100 km) och utsläpp på 159 g/km och är dessutom 164 kg tyngre än min bil. Skatten för denna Subaru är 1 416 kr.
En Toyota Avensis TS 1,8 Activeplus, också med bensinmotor, har bara cirka hälften i skatt trots en deklarerad förbrukning på 6,2 l/100 km och utsläpp på 143 g/km och den är lika tung som min Peugeot.
Trots att dessa bilar är tyngre respektive lika tung samt har högre förbrukning och högre CO2-utsläpp så har de klart billigare skatt. Är inte det konstigt?
Carl-Johan
Svar:
Grundregeln är att fordonsskatt tas ut med ett grundbelopp på 360 kronor och ett koldioxidbelopp på 22 kronor per gram koldioxid som bilen vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 111 gram.
En utgångspunkt för dagens fordonsskatt för lätta bilar är att den sammanlagda fordonsskatten och drivmedelsskatten beloppsmässigt vid en genomsnittlig körsträcka ska vara lika för en specifik bil, oavsett om den drivs med dieselolja eller bensin. För att kompensera att skatten på dieselolja är lägre än skatten på bensin finns för dieseldrivna bilar en bränslefaktor – för närvarande 2,37 – för att höja fordonsskatten. Det totala koldioxidbeloppet plus grundbeloppet ska således multipliceras med bränslefaktorn.
Dessutom tillkommer för nyare dieseldrivna bilar ett miljötillägg på 250 kronor för att kompensera de högre kväveoxid- och partikelutsläppen som tillåts för dessa. För äldre bilar är miljötillägget 500 kronor.
I Carl-Johans fall där hans bil är dieseldriven räknas skatten ut med formeln 360 + 22 x (129-111) x 2,37 + 250 = 2 041 kronor.
För Subaru Levorg som är bensindriven är formeln 360 + 22 x (159-111) = 1 416 kronor.
Ulf Båsjö, Skatteverket
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Jag undrar hur bilskatten räknas ut för olika fabrikat och bilmodeller. Har för mig att det bland annat skulle bero på hur miljövänliga utsläppen är.
Jag har en Peugeot 3008 diesel -11. Den har en deklarerad förbrukning 4,9 l/100 km och utsläpp på 129 g/km. Skatten som debiterats är 2 041 kr + registeravgift 50 kr. Totalt 2 091 kr.
Ser i Vi Bilägare att en Subaru Levorg GT-N med bensinmotor har en klart högre deklarerad förbrukning (6,9 l/100 km) och utsläpp på 159 g/km och är dessutom 164 kg tyngre än min bil. Skatten för denna Subaru är 1 416 kr.
En Toyota Avensis TS 1,8 Activeplus, också med bensinmotor, har bara cirka hälften i skatt trots en deklarerad förbrukning på 6,2 l/100 km och utsläpp på 143 g/km och den är lika tung som min Peugeot.
Trots att dessa bilar är tyngre respektive lika tung samt har högre förbrukning och högre CO2-utsläpp så har de klart billigare skatt. Är inte det konstigt?
Carl-Johan
Svar:
Grundregeln är att fordonsskatt tas ut med ett grundbelopp på 360 kronor och ett koldioxidbelopp på 22 kronor per gram koldioxid som bilen vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 111 gram.
En utgångspunkt för dagens fordonsskatt för lätta bilar är att den sammanlagda fordonsskatten och drivmedelsskatten beloppsmässigt vid en genomsnittlig körsträcka ska vara lika för en specifik bil, oavsett om den drivs med dieselolja eller bensin. För att kompensera att skatten på dieselolja är lägre än skatten på bensin finns för dieseldrivna bilar en bränslefaktor – för närvarande 2,37 – för att höja fordonsskatten. Det totala koldioxidbeloppet plus grundbeloppet ska således multipliceras med bränslefaktorn.
Dessutom tillkommer för nyare dieseldrivna bilar ett miljötillägg på 250 kronor för att kompensera de högre kväveoxid- och partikelutsläppen som tillåts för dessa. För äldre bilar är miljötillägget 500 kronor.
I Carl-Johans fall där hans bil är dieseldriven räknas skatten ut med formeln 360 + 22 x (129-111) x 2,37 + 250 = 2 041 kronor.
För Subaru Levorg som är bensindriven är formeln 360 + 22 x (159-111) = 1 416 kronor.
Ulf Båsjö, Skatteverket
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man får betala vad det kostar!
Intressant att en gammal uråldrig konstruktion som Lada Niva har 360 kr i årsskatt. http://www.blocket.se/horby/Lada_Niva_Dragkrok_360kr_i_Arsskatt_62308469.htm?ca=8&w=3
Allt som kommer ur avgasröret på en diesel är ju inte koldioxid så för mig får dom gärna dubbla avgifterna för partikelutläpp
adzam, det är just det man inte får," betala vad det kostar", utan man får betala vad skattebyråkrater och politiker tror att det kostar, dvs minst det dubbla av vad som är motiverat av bland annat miljöskäl, med andra ord vi bestraffas!
Straffen är bland annat skatt på skatt på skatt. Så ju mera vi beskattas ju värre blir det genom att vi betalar skatt på skattehöjningar.
Skulle dieseln dragit 1 dl / mil, så skulle byråkraterna ha fått samma slutsumma ändå, Statskassan behöver en outsinlig Källa, så 1 + 1 kan bli vad som helst för en Byråkrat.
Tobo. blir väldigt synd om den som köper ladan. Enligt fordonsregistret skall bilen släppa ut 108 g CO2/km. Då är i för sig det helt korrekt med skatt på 360 sek. Men.. Någon har knappat in fel. Enligt wikipedia https://sv.wikipedia.org/wiki/Lada_Niva drar bilen ca 1 liter milen. Det är snarare 208 g CO2/km. Såna här fel kan rättas till retroaktivt.
Komihåg att diesel bilars avgasutsläpp är ett diktad värde!
Vid typning av diesel drivna; fås ett avgasvärde som då räknas om med en omräknings faktor.
Detta sker inte på bensindrivan fordon!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.