På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har läst på mycket om däck senaste tiden. Nu undrar jag hur det går till och vem som bestämmer vilka däck en ny bil ska levereras med? I många fall verkar det vara tillfälligheter. Jag har till exempel sett Goodyear Efficientgrip P, Michelin Primacy 4, Nexen NBlue S samt Nexen NBlue HD Plus på nya Skoda Fabia, Seat Ibiza och Seat Leon. Jag har också sett att det på en del koreanska bilar sitter däck som fått väldigt dålig kritik i däcktester. Det känns inte bra. Köper man en ny bil vill man ju ha bra däck. Så. Hur går detta till?
Daniel
Svar:
Vi har inte full insyn i alla biltillverkares resonemang då det gäller val av däck eller andra komponenter. Men vi vet att de har egna däcktestare som provar ut däck till nya bilar. Vi ser en del av dem på samma testbanor som vi är på. Däremot kan ju kriterierna skilja sig från våra. Det kan finnas en egenskap hos bilen som man vill förstärka eller försvaga, vilken inte alltid nödvändigtvis har med säkerhet att göra. Men de egenskaper biltillverkaren vill framhäva återspeglas i däckvalet. Egenskaperna på torr väg, rullmotstånd och livslängd kan för en del vara viktigare än grepp i väta. Säljer man på bland annat säkerhet blir det en viktig egenskap hos däcket och den testas då mycket noggrant. Inköpspriset kan också väga tungt, tyngre ju viktigare bilens prissättning är.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Kommentarer till artikeln (2)
- 3 december 2021 Biltillverkare, som fått…
- 2 december 2021 Däck väljs ut av…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.