"Bullret är störande och försvårar samtal. Finns det något åtgärdspaket att ta till?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har provkört en Volvo V60 R-design av senare årsmodell. Den har ett kraftigt lågfrekvent ljud som ökar med hastigheten. På skogsvägar kan man höra det redan vid låg hastighet, bullret är störande och kommer från däcken och in i kupén via hjulupphängningen. Det försvårar samtal. Är det vanligt för denna och andra Volvomodeller? Finns det något åtgärdspaket att ta till?
Undrande
Svar:
Volvo har stramat upp fjädring och dämpning under senare år och försett bilarna med bredare däck och lägre profil, vilket är en anpassning till kundkrav. Men det innebär också mer buller. XC40 med sommarhjul har visat på högre bullernivå än vissa konkurrenter i jämförande tester. Å andra sidan visar också våra tester under senare år att man ligger väl i nivå med konkurrenterna när det gäller S- och V-modellerna, som byggs på den större SPA-plattformen. Vi Bilägare har testat XC60, men bara med luftfjädring och den är jämförelsevis lågmäld. Det är möjligt att XC-modellerna är bullrigare än övriga versioner med standardfjädring. Vår grova asfalt och för närvarande hårt slitna vägbanor är en bidragande orsak till buller. Att sänka bullernivån markant är nära på omöjligt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Läs också: "Inget har tidigare bitit på bullret"
Fråga:
Jag har provkört en Volvo V60 R-design av senare årsmodell. Den har ett kraftigt lågfrekvent ljud som ökar med hastigheten. På skogsvägar kan man höra det redan vid låg hastighet, bullret är störande och kommer från däcken och in i kupén via hjulupphängningen. Det försvårar samtal. Är det vanligt för denna och andra Volvomodeller? Finns det något åtgärdspaket att ta till?
Undrande
Svar:
Volvo har stramat upp fjädring och dämpning under senare år och försett bilarna med bredare däck och lägre profil, vilket är en anpassning till kundkrav. Men det innebär också mer buller. XC40 med sommarhjul har visat på högre bullernivå än vissa konkurrenter i jämförande tester. Å andra sidan visar också våra tester under senare år att man ligger väl i nivå med konkurrenterna när det gäller S- och V-modellerna, som byggs på den större SPA-plattformen. Vi Bilägare har testat XC60, men bara med luftfjädring och den är jämförelsevis lågmäld. Det är möjligt att XC-modellerna är bullrigare än övriga versioner med standardfjädring. Vår grova asfalt och för närvarande hårt slitna vägbanor är en bidragande orsak till buller. Att sänka bullernivån markant är nära på omöjligt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Läs också: "Inget har tidigare bitit på bullret"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.