Frågeställaren undrar över krockskydd i äldre generationer av Skoda Superb Combi. Här syns generation 2 från 2010.
”Hur är det egentligen med whiplash-skyddet i de något äldre bilarna, som tillverkats före 2015? Flera källor uppger dåliga testresultat.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag är på jakt efter en begagnad, rymlig kombi och har fått upp ögonen för Skoda Superb. Att whiplash-skyddet är bra i de nyaste modellerna har jag förstått, men hur är det egentligen med whiplash-skyddet i de något äldre bilarna, som tillverkats före 2015? Flera källor uppger dåliga testresultat, men på nätet hittar jag också uppgifter om att skyddet förbättrades efter de första usla testresultaten.
Jens
Svar:
Första generationens Superb, 2001–2007, fick dåligt resultat i det whiplash-test som gjordes av de brittiska försäkringsbolagens forskningsinstitut Thatcham Research. Andra generationen hade fått ett förbättrat skydd och bedömdes som ”bra” av Thatcham medan Euro NCAP:s tester av 2009 års modell visade att whiplash-skyddet bara förtjänade omdömet ”gränsfall”. Den tredje generationens Superb från 2015 har fått bästa betyg av Euro NCAP för framsätet medan baksätespassagerarna har ett halvdåligt skydd mot pisksnärtskador.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du erfarenhet av lite äldre Skoda Superb i kombiutförande?
Fråga:
Jag är på jakt efter en begagnad, rymlig kombi och har fått upp ögonen för Skoda Superb. Att whiplash-skyddet är bra i de nyaste modellerna har jag förstått, men hur är det egentligen med whiplash-skyddet i de något äldre bilarna, som tillverkats före 2015? Flera källor uppger dåliga testresultat, men på nätet hittar jag också uppgifter om att skyddet förbättrades efter de första usla testresultaten.
Jens
Svar:
Första generationens Superb, 2001–2007, fick dåligt resultat i det whiplash-test som gjordes av de brittiska försäkringsbolagens forskningsinstitut Thatcham Research. Andra generationen hade fått ett förbättrat skydd och bedömdes som ”bra” av Thatcham medan Euro NCAP:s tester av 2009 års modell visade att whiplash-skyddet bara förtjänade omdömet ”gränsfall”. Den tredje generationens Superb från 2015 har fått bästa betyg av Euro NCAP för framsätet medan baksätespassagerarna har ett halvdåligt skydd mot pisksnärtskador.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du erfarenhet av lite äldre Skoda Superb i kombiutförande?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Euro NCAP:s ”gränsfall” från den tidigare modellens betyg är nog det man bör se som det relevanta.
Ett dåligt resultat.
Och även den nya är mindre bra eftersom det finns andra som presterar lika bra i baksätet som framsätet.
Ägde den generation av superb som denna fråga handlar om. Kan även fylla på med att stolarna i den bilen är under all kritik överlag. Och det verkar vara en Skoda grej inom VW koncernen. Verkar som att stolarna som Skoda använder i sina bilar är det enklaste och billigaste som finns att tillgå i lagerhyllan. Kan tilläggas att min bil var utrustad med så kallade komfortstolar .
Jag provsatt bilar hos en större VW handlare. Först Skoda Superb, sedan Passat och sist Audi A4. Säteskvaliten följde prislappen. Ingenting konstigt med det. Inte ens Audin kunde i standardutförandet reglera höjden på sätesframkanten separat. Vill man ha säteskomfort och max säkerhet kostar det tyvärr mera. Billigare bilar säljer man på stor pekskärm eller annat blingbling.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.