På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Toyota Prius 2017. Tre till fyra gånger i veckan kör jag en till två mil. Jag har några frågor som gäller bilens lilla 12-voltsbatteri. Används detta enbart för att starta bilen vid kallstart? Bilen körs cirka 50 procent enbart på el. Är det endast förbränningsmotorn som laddar 12-voltsbatteriet? Innan jag parkerar bilen i vårt garage så har bilen körts cirka fem minuter enbart på el. Hur ska jag köra för att vara säker på att bilen alltid startar?
Gunnar
Svar:
Erik Gustafsson på Toyota Sweden låter meddela att det lilla 12-voltsbatteriet enbart används till att ge energi åt databoxarna vid start. För övrigt förser hybridsystemet bilen med all elektricitet. Vid behov laddas också det lilla 12-voltsbatteriet via hybridsystemet. Så du ska inte behöva hamna i den situationen att 12-voltsbatteriet är urladdat.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om Toyotas hybridsystem?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Vid behov laddas också det lilla 12-voltsbatteriet via hybridsystemet. "
Innebär det att en vanlig generator saknas?
Jag är inte någon Priusexpert, men visst laddas hybridbatteriet både av bromsregenerering och av bensinmotorn? Dvs någon form av generator finns för att ladda det stora batteriet. Men om det är så liten användning av 12-volts batteriet så låter det ju inte värt att ha en separat generator för det.
Vill minnas från tidigare diskussioner här att Prius har flera el-motorer (i vart fall 2) varav en av dessa också används som generator - men det är som sagt bara min minnesbild.
Det här vet jag att vissa Taxi har haft problem med eftersom de ofta har ganska mycket elförbrukare. Även om hybridbatteriet är relativt toppat så kan bilen inte startas, varken att köras på batteri eller bensin om det lilla 12V batteriet är för lågt just beroende på att det inte kan ge nog med kräm för att köra alla databoxar...
Shogun, fin förklaring. Detta är Toyotas styrka, övriga snabblösningar som andra tillverkare nu tar till för att desperat få till laddhybrider ger inte alls samma fina samspel och effektivitet när sladdladdningen tagit slut.
Prius har inga hjälpaggregat som drivs med rem som generator, vattenpump, AC, vilket gör att dessa funktioner kan styras att ha så låga förluster genom vartalsstyrning och att de fungerar även när förbränningsmotorn inte går. Den ena elmototorn/ generatorn fungerar som startmotor för bensinmotorn och varvar på mindre än en sekund upp bensinmotorn till över tusen varv innan bränslet släpps på först till två cylindrar sedan fyra för mjuk start vilket även gör att oljetrycket når upp i tryck innan bensinmotorn belastas.
DC-DC omvandlaren med effekten 1400 watt får ström från hybridbatteriet och laddar 12 Voltsbatteriet hela tiden även när bensinmotorn står still och när hybridbatteriet sjunkit i spänning till en viss grad startas bensinmotorn igen.
https://www.toyota-industries.com/news/items/tms_panel_18.pdf
Om man orkar kan man här få förklarat för sig om hur Prius ”växellåda” som inte har någon koppling alls fungerar och hur få delar det är.
https://youtu.be/vHc-_E8xWnM
På Kia kan man trycka in en knapp på instrumentbrädan så ger hybridbatteriet kraft till 12 v batteriet om nivån skulle bli för låg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.