Bromsarna hugger på VW Polo.
”Jag kör VW Polo 2010. Den har i stort sett varit bekymmersfri förutom, som ni skriver i begtestet i nr 6/2015, ”huggande” bromsar. Vad säger bilprovningen om detta?”
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag kör VW Polo Masters från 2010 med 85 hk-motorn och den sjuväxlade DSG-lådan. Den har nu 41 000 km på vägmätaren och har i stort sett varit bekymmersfri förutom, som ni skriver i beg-testet av Polo i ViB nr 6/2015, ”huggande” bromsar.
Jag har påtalat saken vid min VAG-service och fått svaret att detta är normalt för denna bil och modell och inget att åtgärda. Jag frågade även generalagenten om samma sak och fick samma svar.
Eftersom även begtesten anmärker på huggande bromsar måste detta vara mera välbekant än vad VAG-organisationen tycks anse. Ett fabrikationsfel. Vad säger bilprovningen om huggande bromsar på VW Polo 2009–2012?
Jingberg
Svar:
Om det är en påtagligt okontrollerad ansättning (hugger) vid kontroll av färdbromsens funktion blir bilen underkänd, men först när färdbromsen ”hugger” så mycket att det är trafikfarligt och det är ett mycket ovanligt fel på bilar med skivbromsar.
Bilprovningens erfarenhet är att okontrollerad ansättning inte förekommer på VW Polo av nyare årsmodell.
Eller menar frågeställaren kanske att färdbromsen ”pulserar” på grund av rostangripna eller skeva bromsskivor?
Vid besiktningen ingår även att kontrollera pulserande bromsverkan och är det påtagligt pulserande bromsverkan blir bilen underkänd! Det är relativt vanligt att färdbromsen pulserar på grund av rostangripna bromsskivor och vanligast är det att färdbromsen bak pulserar.
Bilprovningens erfarenhet är att pulserande bromsverkan inte är vanligare på nyare VW Polo jämfört med andra bilfabrikat.
Bromsskivorna bör göras rena från rost årligen, lämpligen vid byte från vinter- till sommardäck, för att minimera risken för pulserande färdbrombroms.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?
Fråga:
Jag kör VW Polo Masters från 2010 med 85 hk-motorn och den sjuväxlade DSG-lådan. Den har nu 41 000 km på vägmätaren och har i stort sett varit bekymmersfri förutom, som ni skriver i beg-testet av Polo i ViB nr 6/2015, ”huggande” bromsar.
Jag har påtalat saken vid min VAG-service och fått svaret att detta är normalt för denna bil och modell och inget att åtgärda. Jag frågade även generalagenten om samma sak och fick samma svar.
Eftersom även begtesten anmärker på huggande bromsar måste detta vara mera välbekant än vad VAG-organisationen tycks anse. Ett fabrikationsfel. Vad säger bilprovningen om huggande bromsar på VW Polo 2009–2012?
Jingberg
Svar:
Om det är en påtagligt okontrollerad ansättning (hugger) vid kontroll av färdbromsens funktion blir bilen underkänd, men först när färdbromsen ”hugger” så mycket att det är trafikfarligt och det är ett mycket ovanligt fel på bilar med skivbromsar.
Bilprovningens erfarenhet är att okontrollerad ansättning inte förekommer på VW Polo av nyare årsmodell.
Eller menar frågeställaren kanske att färdbromsen ”pulserar” på grund av rostangripna eller skeva bromsskivor?
Vid besiktningen ingår även att kontrollera pulserande bromsverkan och är det påtagligt pulserande bromsverkan blir bilen underkänd! Det är relativt vanligt att färdbromsen pulserar på grund av rostangripna bromsskivor och vanligast är det att färdbromsen bak pulserar.
Bilprovningens erfarenhet är att pulserande bromsverkan inte är vanligare på nyare VW Polo jämfört med andra bilfabrikat.
Bromsskivorna bör göras rena från rost årligen, lämpligen vid byte från vinter- till sommardäck, för att minimera risken för pulserande färdbrombroms.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
Diskutera: Har du råkat ut för något liknande?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har aldrig hört talas om detta förut, det kan inte vara rätt att bromsarna "hugger" VW bör se över detta.
Bromsarna kanske är känsligare än vad som är normalt på bilar.
Vi hade tidigare en Nissan Almera, och trampade man på bromsen som man gör normalt hängde man i bältet, men det var inget man tänkte på om man åkte i bilen dagligen, man lärde ju sig att dosera rätt.
För den som första gången kör en lastbil med tryckluftbromsar, vet att det är samma sak, det handlar om känsla.
Precis som Rikard skriver så är bromsarna på vissa bilar överkänsliga - Jag har aldrig kört en Almera, men anser att hela VW-gruppens bilar känsliga, minsta beröring känns som en tokbromsning.
Jag har tänkt på detta många gånger när jag haft deras hyrbilar - Första inbromsningen blir alltid för hård, men såklart så vänjer man sig och doserar annorlunda efter man har haft bilen ett par timmar.
Generaliserar jag så känns japanska bilar "mjukare" i ingreppet (möjligt att Almeran är ett undantag), tyska bilar mer distinkta i känslan och VW-gruppens bilar som "av eller på" (obs - grovt generaliserat) dock inte Opel, de känns "japanska" i ingreppet. Och slutligen Amerikanska bilar som ännu mer följsamma (svampiga) i både bromskänsla och fjädring.
Nu är jag ju ingen biltestare, men kör ofta hyrbilar i jobbet. Så en viss erfarenhet har jag av att köra andra bilar än mina egna.
Konstigt att det är så här då det är bosch som levererar bromscylindrar/bromsskivor och ABS-system till de flesta bilar. Bromsok är oftast Tokico eller Akebono på vanliga bilar och Brembo på prestandabilar. Det som skiljer är alltså bilfabrikantens kalibrering av systemet.
Likadant med antispinn/antisladd - En del (Mercedes) går så abrupt i ingrepp att det knappt är sant och andra är mjukare (Toyota) trots att de tillverkas av samma underleverantör..........Bosch !
Är det pga av att Mercedes fortfarande lider av sin Weltklasse som de gör systemet så abrupt ?
Vad jag vet så har vi inte haft några kunder med detta problem och jag har aldrig känt att bromsarna skulle hugga på Polo. Men det är intressant info!
Henrik Andersson - Mercedes märker du inte att antisladdsystemet griper in. Nu för tiden, alltså.
När det gäller huggande bromsar, har jag också alltid tyckt att VAG-gruppen har lite för häftigt ingrepp på bromsarna. Samma sak gäller för övrigt äldre Citroen.
Generellt sett har japaner haft väldigt mjukt ingrepp. För mjukt ibland, enligt mig.
Totalt sett har jag funnit att det är lite av en vanesak.
Fast om bakbromsarna hugger är det inte särskilt bra, förstås. Cheva hade de problemet på pickuper under 80-talet. Det var som att bromsarna högg varje gång det regnat och bilen stått mer än några timmar.
Shogun:
Klart att det är många frågor om VAG-bilar! Folk inbillar sig nämligen att WV, och alla dess systermärken, har bra kvalité. Sanningen är att de är marginellt bättre än Ford. Men de är duktiga på att dölja problemen. Och verkstäderna som hanterar VAG-bilar är duktiga på att sätta upp en väldigt förvånad min när du kommer in med en trasig Wolksvagen, eftersom just det felet aldrig har inträffat. Likt förbaskat "råkar" de ha delen som behövs på hyllan...
Det finns väl något som heter bromsförstärkare (inte servot) på alla nyare bilar med ABS. På min Clio 2013 slår bromsen till sekundsnabbt vid låg fart (5 km/h kanske) om man bromsar lite snabbt. Överraskande men kanske bra när man får bråttom att bromsa i en korsning. Alla hjul står stilla bums.
Huggande bromsar? Nej men dom tar bra, det kanske är lite känsla som saknas . Tror inte att bromsarna pulserar på grund av rost, snarare om skivorna är skeva. ;)
Allt är normalt enligt VW. Deras ansvarskänsla är nästan noll.
Tyvärr är det nästan så att man få leta efter en sämre tillverkare när det gäller ansvar för såld bil.
Med det sagt så är bilen äldre än garantitiden och den troligaste orsaken är att bromsskivorna någonstans är skeva. Anledningen till det brukar vara en av tre orsaker. Undermålig kvalitet på skivmaterialet, bromsat för lite eller bromsat för hårt och för mycket mot vad skivmaterialete tål. Det ger en pulserande verkan och är mest märkbart om man bromsar in relativt hårt från högre hastigheter, dvs 100+. Om det är något som hugger och sen släpper så är troligtvis bromsservot trasigt. En sådan bil ska inte framföras alls.
Lämna in bilen på verkstad. Borde vara relativt lätt att reda ut vad som är bekymret.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.