På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vi har läst testet av Ford Puma mot Nissan Juke och Hyundai Kona. Puma är en intressant modell för oss då den finns som etanolbil – ett alternativ för oss som ännu inte kan investera i en elbil eller inte har ett körmönster som passar en laddhybrid.
Pumans största nackdel var det undermåliga rostskyddet, bland annat vid bakdörrarna och tätning där. Kan man råda bot på detta med en rostskyddsbehandling?
Tidigare i år meddelades att även Ford Focus skulle komma som etanolbil, men vi har inte sett till någon sådan. Kommer det att lanseras en etanolversion av Focus?
Magnus Stenmark
Svar:
Vi kontaktade vår rostskyddsexpert Thomas Widström, som svarar att en efterbehandling, korrekt utförd med rätt produkter, absolut förbättrar förutsättningarna för bakskärmarna att motstå rostangrepp betydligt längre. Samtidigt kan inte den tveksamma konstruktionen helt neutraliseras.
Att regelbundet tvätta och efter värsta saltsäsongen kanske demontera den tätande listen och göra rent kan också minska risken för att där samlas smuts och väta.
När det gäller Ford Focus och etanol, så bekräftar Erik Lindham PR Manager på Ford, att Ford Focus för etanol börjar byggas i januari 2022.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.