Nästa artikel
Bilfrågan: Har trycket ökat?
Bilfrågan

Bilfrågan: Har trycket ökat?

Publicerad 8 december 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Rekommendationerna för däcktryck har ökat genom åren. Bra eller dåligt, undrar frågeställaren.
"Tidigare prioriterades grepp och ett lägre tryck var fördelaktigt, men om rullmotståndet ska minimeras är högre däcktryck att föredra. Vilka avvägningar ska man göra här?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte min första bil på 70-talet och vad jag minns var rekommendationerna på den tiden ett lufttryck i däcken kring 1,75 kg på framdäck och kring 2 kg på bakdäcken på en bakhjulsdriven bil. Med åren har dessa rekommendationer höjts. Senaste jag bytte däck upptäckte jag att firman pumpat i strax under 3 kg runt om.
Tidigare prioriterades grepp och ett lägre tryck var fördelaktigt, men om rullmotståndet ska minimeras är högre däcktryck att föredra. Vilka avvägningar ska man göra här? Är dagens däck byggda för tryck kring 2,5–3 kg med bra grepp?
Jan
 
Svar:
Däcken på 70-talet går inte att jämföra med dagens däck. Uppbyggnad, material och storlekar är annorlunda. Inte heller moderna bilar går att jämföra med de som rullade på vägarna för 40–45 år sedan. Det är sant att däcktrycket har ökat med tiden. Genomsnittet i dag ligger på 2,5 kg, men är förstås individuellt för olika bilar.
För lågt tryck i däcken kan göra bilen instabil och får bränsleförbrukningen att öka. Alltför högt tryck gör bilen stötigare och kan försämra väggreppet. En vanlig rekommendation är att öka det rätta lufttrycket med ett eller två hekto vilket anses ge lite lägre förbrukning.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vilket däcktryck kör du med?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-08 10:04
Speedy

Jag följde bilens rekommenderade däcktryck med max last, 2.7 kg men däcken blev slitna i mitten så när jag bytte däck fick jag rådet att ha 3 kg av däckfirman och nu slits dom jämt över hela ytan.

#2 • Uppdaterat: 2015-12-08 10:37
1storstark

Har man för högt tryck så slits däcken mer i mitten. För lågt tryck så slits de mer ut på kanterna.

#3 • Uppdaterat: 2015-12-08 12:43
Speedy

Det var en gammal åsikt som jag också hade. Jag fick en förklaring om stommens uppbyggnad och att vid för lågt tryck slungas mitten ut och nöts när man kommer upp i fart. Tar man av däcket ser det ut som ett U. (Konkavt ) det är uppnött i mitten och står på kanterna. Be en däckfirma om en bättre förklaring.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-08 14:00
Henrik_gbg

Med högre tryck ökar du även vattenplaningshastigheten. Nu är det för flyg, men gäller för alla fordon.
http://www.nlr-atsi.nl/downloads/hydroplaning-of-modern-aircraft-tires.pdf

#5 • Uppdaterat: 2015-12-08 16:52
AndresO

Att tala om kg när det gäller däcktryck är out of date. Enheten för tryck är t ex Pa eller bar!

#6 • Uppdaterat: 2015-12-08 18:07
S-E S

Den gamla regeln mittslitage = med för hårda däck, kantslitage = för mjuka däck står sig med ett undantag. Genomgående snabb körning (motorvägs/autobanfart) med mjuka däck ger också mittslitage. Gör som Marianne säger, det brukar funka.
Varför slits mjuka däck i mitten vid högre hastigheter? Jo centrifugalkraften gör att slitbanan deformeras mera på mjuka däck och får en mer konvex form och denna form behålls till en del när slitbanan får asfaltkontakt vid rotationen.

Om man använder instrument som visar bar så låt dig inte luras! 1 bar är normaltrycket (760 mm hg), dvs lufttomt däck.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-09 08:12
Mr.Wheeler

@SES: Däckstrycksmätare mäter trycket relativt lufttrycket och visar 0Bar vid tomt däck.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-09 08:37
LC4ever

Vilka underbara gamla myter om däckslitage och tryck :)
Direkt hämtade från 70-talet.
Med dagens lågprofildäck är det helt tvärt om.
Lågt däcktryck = slitage på mitten.
Varför? Många har redan svarat på det med ytterligare en förklaring är värme.
Kör man med lågt däcktryck utvecklas högre värme i däcken, Värmen koncentreras på mitten och gör gummit mjukt. Mjukt gummi slits snabbare.
Så, om du skall köra på bana och vill maximera grepp och inte bryr dig om slitage, sänker man däcktrycket för att snabbare få upp värmen i däcken :)
Gäller bil så som MC.

#9 • Uppdaterat: 2015-12-08 09:59
milkylainen

Marianne ger ett bra svar.
Rimligt däcktryck varierar med dimension och last. Man brukar känna det direkt på bilen vad som är rimligt, speciellt om man vågar känna efter lite och provocera en kurva eller två.
Men jag kör generellt runt 2.5-2.8 beroende på bilen. Lite högre tryck fram än bak.
BMW:n har jag 2.6 runt om på 225/55 17. Den har ganska jämn viktfördelning.
Passaten kör jag 2.7 fram och 2.6 bak. Den har 235/45 17. Lite tyngre fram.
SAAB:en kör jag 2.8 fram och 2.6 bak. Den har 215/55 16. Ganska framtung.
Alla är dieselbilar. Bäst väghållning och bäst vinterbil är SAAB:en med mindre feta däck.

Vintertid ligger jag så låter jag bara däcktrycket sjunka från normal sommartemperatur.
Brukar funka rätt bra. Blir ungefär ett hekto per 10 grader.
Så 2.7 i +10 blir 2.5 i -10. Sköter sig själv ganska bra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.