På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Min Skoda Yeti 150 TSI bensin har i motorutrymmet en dekal om att den är försedd med partikelfilter och att särskild olja ska användas. Har för mig att bara dieselbilar har partikelfilter? Min verkstad kunde inte ge besked om partikelfiltret. Min fråga är, om bilen är försedd med partikelfilter, vad gäller vid service, underhåll, skötsel ev byte. Dieselbilar ska ju med jämna mellanrum köras en längre sträcka för att brännas ur.
L Österlund
Svar:
Skodas tekniska avdelning i Södertälje svarar att denna Yeti, årsmodell 2017, har en bensinmotor med katalysator men är inte utrustad med partikelfilter.
”Oljenormen för många av Skodas bensinmotorer och även denna är VW 508 00, VW 504 00. Nej, det behövs inte lite längre körsträckor för denna motortyp i och med att bilen har katalysator. Däremot kan dieselbilar som är utrustade med partikelfilter för avgasrening, ibland behöva köras lite längre. Det gäller om ägaren kört många kortare sträckor och då regenerering av partikelfiltret behövs.
Det är mycket märkligt att bilen har en dekal som anger att den har ett partikelfilter. Vi kan inte förklara varför den sitter där.”
Stefan Nygren, Marknads- och Produktchef Skoda Sverige
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En mänsklig faktor miss på löpandebandet antar jag.
"Däremot kan dieselbilar som är utrustade med partikelfilter för avgasrening, ibland behöva köras lite längre. Det gäller om ägaren kört många kortare sträckor och då regenerering av partikelfiltret behövs."
Det går alltså att köra många korta resor med en dieselbil. Motsatsen hävdas ofta men är felaktigt.
pinjong @ Det är klart att det går att köra många korta sträckor med en dieselbil. Men det blir dyrt och är verkligen inte att rekommendera!
Det är nyare bensinmotorer som har partikelfilter för att klara den nya Euro 6.d normen som även ställer krav på bensinmotorer.
@snabb95. Om det blir dyrt eller inte beror ju på vad man fått betala för den specifika bilen. Sedan innebär givetvis bonus/malus numera dyr (och helt felaktig) skatt.
pinjong @ Kort körsträcka påverkar service och repkostnad. Bilens inköpspris, andrahandsvärde och skatt är något helt annat, men är inte till dieselns fördel.
@snabb95. Servicebehov och rep beror ju på hur HUR bilen körs, inte VAR den körs. Bilens andrahandsvärde styrs av efterfrågan. Hur den utvecklas återstår att se.
pinjong @ Du har helt fel! Det finns mer text än Du orkar läsa om kallstarter och kort körsträcka, om Du nu inte hunnit att få egen erfarenhet. Motortidningen AutoMotorSport är bara ett exempel.
dubbelpost
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.