”Har kört nästan enbart på gas. Hur gammal kan man våga låta bensinen bli?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en VW Golf gasbil från 2015 som jag köpte i augusti 2017. Bensintanken var då fylld till cirka 75 procent. Eftersom jag kört nästan enbart på gas är det kvar nästan lika mycket bensin nu.
Min undran är om man måste ha en viss omsättning på bensinen i tanken för att inte råka ut för störningar typ igensättningar när man väl kör på bensin?
Hur gammal kan man våga låta bensinen bli? Jag vet inte hur gammal den som finns i tanken är.
Anders Sturesson
Svar:
Här är ovissheten om hur länge bränslet faktiskt lagrats i din bensintank av viss betydelse. Om bensin lagras i tätslutande kärl i jämn temperatur är det vanligaste rekommendationen att den är helt okej efter max 18 månader.
Men bränsletanken i en bil kan inte jämföras med en sådan lagring. Där utsätts bensinen ständigt för olika temperaturer och framför allt är det inte fråga om ett tät-slutande kärl. Och då är längst rekommenderade lagringstid tolv månader, eller knappt det om man är petig.
Om du skulle fråga din auktoriserade verkstad eller ditt bensinbolag skulle svaret säkerligen bli att du borde pumpa ur den gamla soppan. De mest lättflyktiga delarna av bränslet, som ska underlätta start, har säkerligen minskat. Du kan också via kondens ha fått en viss mängd vatten i bränslet.
Med en äldre förgasarmotor hade jag kanske provat efter att ha spätt ut med nytt bränsle. Men med en tre år gammal TSI-motor och lika gammal bensin är jag tveksam till om jag skulle chansa.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har en VW Golf gasbil från 2015 som jag köpte i augusti 2017. Bensintanken var då fylld till cirka 75 procent. Eftersom jag kört nästan enbart på gas är det kvar nästan lika mycket bensin nu.
Min undran är om man måste ha en viss omsättning på bensinen i tanken för att inte råka ut för störningar typ igensättningar när man väl kör på bensin?
Hur gammal kan man våga låta bensinen bli? Jag vet inte hur gammal den som finns i tanken är.
Anders Sturesson
Svar:
Här är ovissheten om hur länge bränslet faktiskt lagrats i din bensintank av viss betydelse. Om bensin lagras i tätslutande kärl i jämn temperatur är det vanligaste rekommendationen att den är helt okej efter max 18 månader.
Men bränsletanken i en bil kan inte jämföras med en sådan lagring. Där utsätts bensinen ständigt för olika temperaturer och framför allt är det inte fråga om ett tät-slutande kärl. Och då är längst rekommenderade lagringstid tolv månader, eller knappt det om man är petig.
Om du skulle fråga din auktoriserade verkstad eller ditt bensinbolag skulle svaret säkerligen bli att du borde pumpa ur den gamla soppan. De mest lättflyktiga delarna av bränslet, som ska underlätta start, har säkerligen minskat. Du kan också via kondens ha fått en viss mängd vatten i bränslet.
Med en äldre förgasarmotor hade jag kanske provat efter att ha spätt ut med nytt bränsle. Men med en tre år gammal TSI-motor och lika gammal bensin är jag tveksam till om jag skulle chansa.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
köpt i augusti 2017 ... då skulle jag omedelbart köra slut på soppan och fylla på ny!
Eller strunta i att ha bensin i tanken.
Jag har kört min Caddy 230000 km nu och har knappt nån bensin i tanken. Samma med min kollega.
Lite soppa borde väl gått åt för kallstarter vintertid bl a. Men inte skulle jag tveka - bara att köra slut på soppan. Om man är väldigt orolig så är det väl bara att successivt fylla på med ny soppa.
Det finns speciell alkylatbensin som går att använda i personbilar och den står sig betydligt längre än bensin och ger mycket renare avgaser. Dock är den dyrare.
Kör ur en tank bensin en gång i halvåret så är problemet icke-existerande.
Erik Rönnblom @ Oavsett ny eller gammal bil kan inte gammal bensin skada motorn. Nya bilar har bränslefilter som blockerar ev. vatten. Om man håller tanken helt full är det ingen risk för kondensvatten. Då blir nog avdunstningen av de lättflyktiga delarna i bensinen också mindre.
Jag har aldrig märkt några problem med kallstart sommartid på bilar som haft mycket gammal bensin. Från körjournalerna kan jag se att min VW1200 blev tankad 1984-07-13 nästa tankning skedde 13 år senare 1997-08-03 med 22 liter och nästa 16 år senare 2013-08-26 med 23 liter. Min frus Fiat 128 tankades 2000-08-13 nästa tankning skedde 10 år senare med 13 liter. Alltid till full tank. Bilarna har stått i en ouppvärmd stor lada.
Det märkliga är att inget kondensvatten kunnat upptäckas i motorsmörjoljan med ”teskedsmetoden” vilket innebär att man värmer olja i en tesked till över hundra grader med en tändare och kontrollerar om det finns vatten i oljan som bubblar bort. En säker provmetod.
Oljan i Fiat 128 byttes för 130 mil och 18 år sedan.
Oljan i VW1200 byttes för 145 mil och 31 år sedan.
snabb, du hade förgasarmotorer som du refade till, de är inte så kinkiga.
Det bästa här är ju att pumpa ur bensinen och använda till en gräsklippare.
Men är man tuff kan man hälla i 30% E85 och köra upp soppan.
saabnisse @ Vilken nackdel på bensinen skulle förbättras av 30% E85 och vad är E85 bättre på än bensin?
snabb95, E85 binder event. kondensvatten.
saabnisse @ men det är ju redan minst 5 % etanol i bränslet. Det är betydligt mer än den karburatorsprit man brukade tillsätta vid svåra fall. Tyvärr gör väl Etanolen att vatten molekylerna kommer att passera bränslefiltret.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.