Kan jag genom körsätt och underhåll undvika att automatlådan rasar? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har köpt en tio år gammal men välvårdad XC90 med 12 000 mil på nacken. Bilen har T6-motorn med hela 272 hk och är ökänd för att automatlådan havererar. Kan jag genom körsätt och underhåll undvika att det sker? Förre ägaren bytte olja i lådan vid 9 000 mil. En del påstår att växellådan även ska spolas ur, andra säger motsatsen. Jag undviker rivstarter men är det lika illa att trycka till på gasen vid omkörningar?
Närkingen
Svar:
Om oljebytet vid 9 000 mil utfördes hos en auktoriserad Volvoverkstad så brukar de inte bara byta oljan utan även skölja ur den med någon extra liter så att man får ut all gammal olja. Du behöver inte oroa dig för att trycka till på gasen vid omkörningar.
Bjarne Darwall,
Volvo Car Corporation
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag har köpt en tio år gammal men välvårdad XC90 med 12 000 mil på nacken. Bilen har T6-motorn med hela 272 hk och är ökänd för att automatlådan havererar. Kan jag genom körsätt och underhåll undvika att det sker? Förre ägaren bytte olja i lådan vid 9 000 mil. En del påstår att växellådan även ska spolas ur, andra säger motsatsen. Jag undviker rivstarter men är det lika illa att trycka till på gasen vid omkörningar?
Närkingen
Svar:
Om oljebytet vid 9 000 mil utfördes hos en auktoriserad Volvoverkstad så brukar de inte bara byta oljan utan även skölja ur den med någon extra liter så att man får ut all gammal olja. Du behöver inte oroa dig för att trycka till på gasen vid omkörningar.
Bjarne Darwall,
Volvo Car Corporation
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja att byta oljan i automatlådan är viktigt, men att det går att göra till en låg kostnad beror ju på vad man menar.
Tömning och spolning av lådan med varm rengöringsolja, tömning och fyllning av ny olja går på ca 4000:-
Att det är nödvändigt ser man på oljans färg, ju mörkare den blir ju viktigare är det med byte. Och att byta olja utan spolning är halvgjort arbete.
Inte alla verkstäder har tillgång till spolaggregat så det gäller att kolla detta innan man beställer oljebyte.
Men det blir en stor skillnad på lådans funktion efter ett byte.
Byta olja och även filter(!) är viktigt om man vill använda samma låda under hela biens livslängd. Jag har sett automatlådefilter helt igensatta med metallspån. Att en del tillverkare säger att oljan är "lifetime" är bara för att de första milen (där tillverkaren betalar servicen) då blir billigare. När hela lådan med gammal olja och smutsigt filter sedan ska bytas till det facila priset av 40000kr eller nåt sånt då har garantin redan gått ut...
De flesta kommentatorer tycker att det är självklart med en automatväxlad bil. Om det gäller flertalet bilägare är osäkert. Men nog lägger jag hellre merkostnaden för inköp, service, bränsle och ev. reparationer på t.ex. städhjälp. (Även om min ekonomi lätt tillåter båda.) För det är betydligt roligare att växla än att städa!
Automat och städhjälp här:)
Rycka i en pinne och trampa pedaler känns jobbigt och inte 2015
Också jag har automat och städhjälp snabb95.
Men det var ju faktiskt oljebyte i automatlådan det gällde.
kan man inte bara göra tätare oljebyten och helt slopa renspolningen?
Så gör jag när jag byter motorolja i min Citroën, jag byter olja och filter två gånger med tätt intervall, sedan väntar jag ett år till nästa intervall
Det är smutt
Saabnisse @ Nja, nu var det väl inte bara om oljebyte i frågan. Närkingen skriver också: ”Bilen är ökänd för att automatlådan havererar." (Ingen information som jag har) men haverier brukar innebära kostnader.
Rent generellt behöver man kanske inte byta oljan alls men visst mår lådan bra av att byta olja då och då.
Det är riktigt Hacke, man behöver inte byta olja varken i växelåda eller motor.
Jag vet en figur som på 1960-talet bytte bil vartannat år, VW typ1, och det var det enda han bytte! Ingen olja, ingen smörjning och det var på den tiden inget oljefilter fanns. Han körde 5-6000 mil på samma olja givetvis utan att kolla nivån någon gång.
Men det är ju inget att rekommendera och han var en tok i mycket övrigt också.
Och Aisin föreskriver oljebyte efter 6-8000 mil, så vad finns det för anledning att inte göra det?
Självklart ska oljan bytas, den blir ju smutsig med tiden. Sealed-for-life är är bara BS, oljan ska bytas!
En automatlåda håller väldigt länge om man byter oljan, med andra ord ett sätt att ha en trygg tillvaro.
Nu när frågeställaren har fräsch olja, så behöver han inte bekymra sig.
Gasa och var glad! :-)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.