"Dimljusen som lyser åt det håll bilen svänger antingen det är ljust eller mörkt, är det nån vits med det?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Dimljusen som lyser åt det håll bilen svänger antingen det är ljust eller mörkt, är det nån vits med det? Varför inte testa även det ljuset vid biltester, när och om det gör nytta?
Jonny Sigvardson
Svar:
Att dimljusen tänds vid ett visst rattutslag är en komfortdetalj som oftast fungerar bra i mörker och som också kan visa andra trafikanter att bilen är på väg att svänga. Vi har inga speciella testmoment för svängljuset, men att det är till god hjälp i många situationer, till exempel i dunkla parkeringshus och på smala, krokiga skogsvägar, har vi noterat.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svängljus?
Fråga:
Dimljusen som lyser åt det håll bilen svänger antingen det är ljust eller mörkt, är det nån vits med det? Varför inte testa även det ljuset vid biltester, när och om det gör nytta?
Jonny Sigvardson
Svar:
Att dimljusen tänds vid ett visst rattutslag är en komfortdetalj som oftast fungerar bra i mörker och som också kan visa andra trafikanter att bilen är på väg att svänga. Vi har inga speciella testmoment för svängljuset, men att det är till god hjälp i många situationer, till exempel i dunkla parkeringshus och på smala, krokiga skogsvägar, har vi noterat.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svängljus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Klart att det gör nytta, egen erfarenhet.
Tyvärr, får man väg säga, är att många förare som ha denna funktion tror att den ersätter blinkers
Det är ingen supergrej, men den ger en viss hjälp.
Varför inte kombinera ett kurvljus med automatiska blinkers?
Det finns väl en strömbrytare så man kan slå av kurvljusen på dagtid. Då gör de ju absolut ingen nytta
Det gör säkert en viss nytta, däremot är det märkligt att det är tillåtet, kör man rakt framåt får man ju inte ha något dimljus tänt tillsammans med halvljus.
Vet inte hur det är på andra bilar men på nyare Seat fungerar dom bara upp till en viss hastighet runt 10-15 km så det är inget som tänds när man svänger på en 50 eller 70 väg.
Finns nog ingen normal människa som tror att det ersätter blinkers.
Inget är nytt under solen. Eller närapå i alla fall, jag hade en Saab 99 tror det var 1972, där tändes lampor på främre blinkersen som var riktade bakåt när man lade in backväxeln och det var riktigt bra då vanliga backljuset lyste i bak och du hade sidan upplyst. Mycket lättare att backa och säkert sparade in någon framskärm när det var trångt.
När folk glömmer blinka kan det vara till hjälp för andra medtrafikanter...
Funktionen som sådan är ingen nackdel,rätt bra faktiskt.
En mycket bra funktion i mörker.
På min bil tänds de dessutom när jag backar , riktigt lika bra som SAAB.s lösning är det inte men en bra hjälp.
Fast det är klart, det är inte dimljusen på min bil utan xtra lampor i de vanliga strålkastarhusen
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.