Nästa artikel
Bilfrågan: Garanti med LED-ramp?
Bilfrågan

Bilfrågan: Garanti med LED-ramp?

Publicerad 27 mars 2020 (uppdaterad 5 oktober 2020)
"Antar att man måste göra hål i fronten – är garantin förbrukad?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är garantin förbrukad på min Toyota om man installerar en LED-ramp? Jag antar att man måste bryta upp elkretsen och göra hål i fronten?
F Andersson

Svar:
Nej, garantin påverkas inte av montering av extraljus. Men det ska utföras på ett fackmannamässigt sätt med ett lyse som är E-godkänt, uppfyller kraven på elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) och radiofrekvensstörning (ROHS-direktivet). Rampen får heller inte störa eventuella P-sensorer med mera. Det finns anpassade 
produkter för de vanligaste bil-modellerna. Du kan behöva ett Can bus Interface. Vid osäkerhet kan förstås en bilelektriker göra jobbet.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Använder du extraljus?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-27 07:44
mso 1000

Tänk om folk valde att köpa en bra bil med bra fabriksmonterade LED strålkastare redan från fabrik.
Att från bilhandlaren köra hem med riktigt bra halvljus och riktigt bra helljus med automatik som fungerar finns faktiskt utan att man bli ruinerad om man väljer rätt bil.

Att köpa en ny bil där man omg måste köpa till extraljus och led ramper på en ny bil är ju ett totalt misslyckande och helt sanslöst dåligt.
Kontentan med kraftiga extraljus och led ramper blir ju att man måste blända ner långt tidigare vid möte och köra med dålig sikt i flera hundra meter eller nån kilometer i onödan.

#2 • Uppdaterat: 2020-03-27 09:20
lsoderlund

Mso, det märks att du bor i tätort. Räcker med att du åker utanför tätorten och kör på landsvägar(alltså inte riksvägar eller motorvägar) så kommer du märka att extraljus ger långt mycket mer ljus än vad en reflektor som är fabriksmonterad gör, detta oavsett LED, Xenon eller Halogen. Du har även inte lika mycket möten på landsvägarna som du har på tex riksvägar och motorvägar varpå du inte behöver blända av så mycket.

Bor själv i tätort och storstad, men har ändå extraljus monterat trots Led-strålkastare som är fabriksmonterade på bilen av den enkla anledningen att jag ofta kör utanför tätort och då upplever att jag behöver det extra ljuset.

#3 • Uppdaterat: 2020-03-27 09:30
Axa

Isoderlund
Jag bor utanför tätort. På förra bilen var helljuset dåligt och jag monterade en kraftfull led-ramp. Jag har en annan bil idag som har bra helljus att jag inte monterat led-ramp. Det är inte riktigt lika bra som en ramp men tillräckligt bra för en som bor utanför tätort.

Det finns bilar med bra helljus men för få sådana.

#4 • Uppdaterat: 2020-03-27 09:30
Pi

Tror nog mso 1000 har stor erfarenhet av bilkörning utanför stan eftersom han bor i övre Norrland såvitt jag förstått.
Så på det stora hela håller jag med mso 1000 och även helljuset på bilar med bra original-belysning brukar vara rätt bra.

#5 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Förstår om frågeställaren funderar på led ramp
De asiatiska bilarna är inte kända för att ha speciellt bra ljus och visar ej heller på det i de ljustester man kan läsa.
Med bra ljus i bilens originalstrålkastare finns, som MSO skriver, inga behov för kompletterande extraljus.
Gäller bara att köpa rätt bil.

#6 • Uppdaterat: 2020-03-27 14:50
mso 1000

Det jag tycker är beklagligt är att många tar genvägen när dom installerar extra ljus är att man skippar att sätta in en manöverknapp för dessa extralampor eller ramp utan dom lyser alltid tillsammans med heljuset.

Det finns tillfällen då jag kört E4 norr i 70 mil och 90% på halvljus.
Medans man i fjällvärlden ibland kör 99%med heljuset ibland.
Ett krav är ju att man kan anpassa dessa ramper efter trafikintensiteten och helt koppla bort dom när det är mycket trafik. .

Och visst är man typen som alltid ligger på 130-140 efter landsvägen utan bilar finns väl ett behov.

Men i vanliga hastigheter fungerar dom bästa standard LED strålkastarna riktigt bra.

#7 • Uppdaterat: 2020-03-27 14:53
mso 1000

Isodetlund.
Tyvärr har du och många andra helt vansinnigt fel.

Jag kör och har alltid kört 3000-4000 privat mil per år och både E4 och inlandsvägar och har alltid haft 2-4 extraljus med 55w i för att minimera att blända i förtid.
Har ALLTID i 35 år haft det så.

Nu med min octavia 18 med STD LED har jag kört 8000mil helt utan extraljus och det behövs inte helt enkelt.

Har även en T-cross med LED och den har markant sämre Std led.

Har även kört nya bilar där man funderar om det är parkeringsljuset som är på när jag jämför med octyn.
Och skall även flika in att det finns även bättre led än vad Octavian har.

Så det är en vansinnig inställning som lever kvar hos många. Tyvärr.

#8 • Uppdaterat: 2020-03-27 16:55
systembolaget

Jag har 2 Bosch extraljus monterade på min Saab årsmodell 00, och de behövs verkligen, har åkt rally i 10 år på 80 talet och då inser man hur bra det är med mycket ljus.

#9 • Uppdaterat: 2020-03-27 17:20
Pi

Samtidigt är väl referensen till behovet på en 20 år gammal bil inte helt relevant relaterat till standardljusen på nya, LED-försedda bilar.

#a • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Ja du Systembolaget. Jag har ägt en Saab 9-5 av årsmodell 2001. Att över huvud taget basera preferensen för bra ljus på en bil som på den tiden hade bra ljus är helt befängt. Så jag förstår att ljuset är dålig, : även med två extraljus är det inte lika bra som en modern bild LED lysen är. Jag vet då jag ägt både den tidens Saab såväl som en modern Premiumbil.
Och lyset på nya bilen är så mycket bättre än 2001 års Saab, förövrigt även 2006 års modell med xenonljus och extraljus 2x100w.
Så den som inte prövat lever i en villfarelse av att minsann var bra förr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.