På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en VW Golf 2015. Enligt ert rostskyddstest är rostskyddet bra. Men det finns en fälla i det ljuddämpande skumgummit framför framdörrarna. Är det något som går att kontrollera och eventuellt åtgärda? Är det möjligt att ta bort skumgummit och kommer i så fall ljudnivån att öka? Har skumgummit blivit vattenfyllt lär det väl inte ha särskilt ljuddämpande egenskaper.
Thomas
Svar:
Nja, det dämpar nog visst ljud såväl från vind och från smärre partiklar som kan fara igenom utrymmet. Samtidigt innebär skumgummit just att ventilationen förhindras, samlar fukt och att mindre smutspartiklar ligger kvar i detta utrymme. Vintertid kan det till och med bildas isklumpar och vid körning i väta hamnar en del av den i utrymmet och hålls kvar av ljuddämpningen.
Vid rostskyddsbehandling bör skumgummit tas bort och inte sättas tillbaka, såvida bilägaren inte kräver det. I 99 procent av fallen hamnar kudden i en återvinningscontainer, uppger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Ett fåtal kunder begär att den monteras tillbaka. De som vill kan också behålla ljuddämpningen efter att den demonterats. För att ta bort ljuddämpningen måste först innerskärmen demonteras.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det vore ju intressant om någon som låtit rostskydda sin Golf, eller annan bil med samma lösning, kunde berätta hur dom upplever ljudet i bilen efter att detta skumgummi tagits bort. Blev det nån märkbar skillnad? Förövrigt låter det ju vansinnigt att man använder fuktsugande material på detta sätt. Det finns ju fabrikat som satt dit icke fuktsugande material, kommer dock inte ihåg vilka märken det var men har läst om det här. Så eftersom det finns alternativ vore det ju klokt om fler använde sig av det. Eller vill man att bilarna ska rosta snabbare, så man får sälja fler?
Det ser ju på ytan inte ut som en svamp direkt utan ytan verkar rätt blank och sluten av det jag sett på min Golf. Kollade lite härom året och då föreföll den inte vattenfylld i alla fall men den är ju lite svår att kolla ordentligt utan att montera bort. Lite märkligt att man som biltillverkare inte förstår att en "svamp" som ligger mot plåt inte skulle vara en högst potentiell risk till rost.
Det gäller att få bilen att verka bra och tyst, med förhoppningen att den endast håller 8-10 år så man får sälja ny. Bilar som håller 30+ år är ingen bra affärsplan för en biltillverkare.
Msn kan nog ta bort det på en nyare golf om man orkar få den är ändå ljudlös jämfört med en Korea Kia eller hunday.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.