Nästa artikel
Bilfrågan: Gamla däck på nätet?
Bilfrågan

Bilfrågan: Gamla däck på nätet?

Publicerad 18 januari 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
"Gummifirmor hävdar att om man köper däck på nätet så får man gamla däck och däck av sämre sortering. Ligger det någon sanning i detta?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kör min Volvo på "originaldubbdäcken" från 2003. Har den tekniska utvecklingen gjort att nya friktionsdäck, säg Nokia R2, har bättre grepp än gamla friktionsdäck?
Gummifirmor hävdar att om man köper däck på nätet så får man gamla däck och däck av sämre sortering som till exempel inte är helt runda. Ligger det någon sanning i detta?
Anders
 
Svar:
Vi anser att friktionsdäck har blivit bättre för varje ny generation. Men det handlar om kompromisser. Mjuka friktionsdäck, som ska ”klibba sig fast” på is, kan förlora i stabilitet och grepp på torr och våt väg. Dessa negativa egenskaper har dock förbättrats under senare år.
Vi har då och då provat att köpa däck från nätet och det har fungerat bra varje gång. Vi har fått de däck vi beställt till rätt pris och utan missöden. Det enda som hänt är att vi vid ett tillfälle fick en högre hastighetsklassning än den beställda men till samma pris. Gummifirmor vill förstås själva sälja däck och det kan nog ligga bakom deras negativa omdömen om näthandeln.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
DIskutera: Har du köpt däck från nätet någon gång?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-01-18 09:23
Farbror Blå

Det är bara att kolla på årtal/veckostämpeln på sidan av däcket och kontrollera tillverkningstiden. Min erfarenhet efter att handlat på dackonline flera gånger är att däcken varit tillverkade för mellan ett och två år sedan, om jag minns rätt. Då har jag också köpt de billigare goodyear/nokian-däcken, vilket kanske beror på att de reas ut när de blivit äldre.

#2 • Uppdaterat: 2016-01-18 09:39
duccedriver

Köper man tidigt på säsongen är såklart risken att få förra säsongens däck större, man planerar säkert sitt lager efter äldst först.....
Men ett år gör ingen skillnad, och när däcken rullar varje säsong håller man dom igång, dom åldras utifrån och det första lagret slits bort på några mil, dom bör dock inte ha legat i typ 5 år okörda......
Jag köpte och sålde ett 4 år gammalt konkurslager med däck, och vinterdäcken där funkade bra, sommardäcken i höga hastighetsklasser var hala i början, men gick billigt till de som visste vad de gjorde, traktens driftingnissar....
Sen ska man lägga på före snön och halkan kommer just därför, precis som att jag inte fullgasar hojen i kurvor direkt efter vinterförvaring.....

#3 • Uppdaterat: 2016-01-18 10:13
saabnisse

Det är inte alla som bekymrar sig över åldern. Jag sålde en gång 16 år gamla Dunlop dubbdäck.
Det var som om de var gjorda av bakelit, men köparen var helnöjd, nästan alla dubbar fanns kvar!

#4 • Uppdaterat: 2016-01-18 15:18
quattron

Utan att känna till branschen fullständigt är jag ganska övertygad om att t.ex. Däckonline har större omsättning på sina däck än något företag i lilla Sverige. Däckhandlare hänvisar till test om de själva har det i sitt sortiment, annars anses testerna som att man inte kan lite på dem. Det är i alla fall min erfarenhet. Väljer jag däck så läser jag flera tester och väljer ett som ligger i täten på de flesta testerna. Till privatbilen köper jag på Däckonline och har hittills aldrig blivit missnöjd.

#5 • Uppdaterat: 2016-01-18 16:10
Koogan

Jag har alltid beställt däck från nätet (oftast däckonline, men även från en hel del olika svenska gummisajter, som bythjul, gummihuset, fälgkungen, däck365, nordendäck plus några till. Och alltid fått nya däck från det året jag beställt.
Så gummiverkstäderna surar ju bara för utebliven vinst där. Inget annat. ALLT handlar ju faktiskt bara om pengar. Och där har ni förklaringen till att flera gummiverkstäder hellre försöker sälja på kunden billiga trafikfarliga kinadäck. För de har större provision på dem däcken, jämfört med de dyraste märkesdäcken där gummiverkstäderna nästintill går plus minus noll idag.
Vanligt säljargument av skitdäck låter oftast: - det är dotterbolag till Goodyear, eller detta bolag ägs av Michelin etc etc.

Men sen har jag en lärdom om att man helst inte ska köra med mer än max 6 år gamla däck. För då har gummit försämrats så pass att däcket inte längre håller lovat fäste. Detta gäller speciellt på Vinterdäck som dels kräver mjukare gummi för att fungera och dels utsätts för så mycket mer påfrestande klimat i form av sträng kyla och salt. Salt och gummi är ingen bra kombination...
Så att du kör på däck från 2003 är ju GALET! Släng dem illa kvickt! Tok! :o

Att köra Originaldäck är ingen merit (Förutom på prestandabilar i viss mån). Dem däcken du får vid köp av ny bil har Inget med Volvo att göra. Däcktillverkaren hade helt enkelt en bra säljare och gav Volvo ett bra pris på upphandlingen. Inget annat.

Angående rundheten i däck - när dem problemen uppstår vid balansering så är det oftast fälgens fel. Billigare fälgar har större feltolerans i massan...

#6 • Uppdaterat: 2016-01-18 16:42
celef

det är rätt sunkigt att man inte ska kunna lita på handeln, att man ska behöva riskerar att få gamla grejjer när man köper nytt är ju fan skandal

#7 • Uppdaterat: 2016-01-18 23:04
duccedriver

Koogan, inte en siffra rätt......
För det första säljer en däckhandlare inte på provision, det har aldrig funkat så, och definitivt inte nu när vi har konkurrenslagen sen 15 år......
Man har ett inköpspris, sen sätter man sitt försäljningspris, vanligen efter rekommendationsprislistan, som dock inte är tvingande.
De pengar som blir över kallas marginal.
Om vi då jämför marginalen på ett 2000 kronors conti med den på ett 700 kronors kinadäck, så tjänar man mer på contidäcket än vad kinadäcket kostar......
Hur vet jag det, jag har köpt in och sålt bla däck under 15 års tid, dock inte numera.
Numera ger jag max 1400 för 2000-kronorsdäcket, tror du jag prutar så bra att jag får det under netto?
Visst köper jag hos däckhandlare jag känner sen innan, men kompispris är aldrig en förlustaffär....
Ingen driver företag för plus minus noll.
I däckhandlarens pris ingår montering, tror däckonlines kontrakterade verkstäder tar 150 spänn styck, det glöms ofta bort.
Att man säljer kinaskräp beror på att kunderna tror dom får däck för ingenting, och en kund som vill betala 700 får köpa nåt som kostar 700, säger man 2000 går han, det gäller att läsa folk.
Är det en 700-kronorskund snackar man för den varan, han ska känna sig nöjd med att ha köpt nästan goodyear för småpengar, den som köper för 2000 ska känna att han köpt det bästa på marknaden.....
Sen är det rätt att alla snackar för sin lilla hörna, hur hade du fått svar av ica-handlaren om du frågar om det kanske skulle vara billigare att köpa pålägget på bit hos coop, vill du skiva upp det åt mig?
Klart näthandeln kommer växa, det innebär att vi får fler och fler däckonline-verkstäder som monterar nätköpta däck.....
Dom drivs, i samtliga fall jag sett, av folk som inte har en susning......
Det är jävligt enkelt att köpa maskiner, hyra lokal och börja montera, kunskaper är överskattat.......
Köper för övrigt mina begagnade däck hos däckonline-verkstan, skitbilligt så länge det inte går genom kvittoskrivaren......
När jag ska köpa nytt, går jag till däckverkstan, frågar runt och köper där jag får bäst pris på det jag efterfrågar.
Det blir aldrig dyrare än näthandeln när jag räknar in montering, dessutom åtnjuter jag något som kallas service, det är inget som är gratis......
Om däckhandlaren försöker sälja på dig nåt du inte vill ha, är det en kass handlare, gå till nån annan.

#8 • Uppdaterat: 2016-01-19 10:39
Hordefronmorde

Det är nya däck man får jag kommer precis från arlanda och varit inne hos Däckia för att hämta däck och monterat hos ABS Wheels. Frågat båda dessa företag och det säger att man OMÖJLIGEN kan få äldre/gamla däck vid online köp. Sen finns det företag som fuskar nypriser säljer ut sitt konkurrslager, förekommer stulna däck som säljs till nypriser osv. Det bästa man kan göra är att köpa däcken lokalt hos däckhandlaren....

#9 • Uppdaterat: 2016-10-11 11:43
Roger Skagerström

Online funkar bra - har testat. Brukar dock försöka handla lokalt. Om man lägger på priset för montering på onlineköpet blir det sällan mycket dyrare att köpa av en lokal firma. Och på ett köp på 8-9000 kr betalar jag gärna några hundra extra för servicen, och det faktum att däck kan ha defekter. Samt att jag gillar min handlare.

Tyvärr förstör näthandeln för många lokala företag. Folk här kallar det ockerpriser. Det är inte däckhandlarna som är dyra - det är nätföretagen som är sanslöst billiga - då de säljer på volym. Datorbutiker, klockaffärer etc lider av samma problem. Det går inte att tävla mot onlinefirmor som har 5-10% i marginal. Folket tror att detta är normalpriser och blir förbannade när en lokal firma tar normal marginal.

#a • Uppdaterat: 2019-10-09 15:13
jugges

Jag kan bekräfta att du varannan gång får gamla däck när du beställer på nätet.
Fick nyligen vinterdäck som var 7 år gamla, börjar precis som choklad vitna och hårdna.
Har varit monterings partner åt en stor däck leverantör på internet, från (Tyskland) som det så fint heter, Sanningen är Polen.
Varannan persons däck som kom, var över 3-4 år sedan tillverkning.
Precis som det är med internet reservdelsbutiken(rna) från Tyskland, butiken för det är samma butik som har 10 tal olika hemsida namn.
Och även här, säger man att delarna kommer från Tyskland, Att företaget ligger i Tyskland, för Tyskland inger förtroende, Det gör inte Polen som delarna och däcken egentligen skickas och kommer ifrån. Huvudkontorets fake adress ligger i Tyskland JA.
En annan säger att delarna skickas från Stockholm, vid kontakt med vederbörande, visar det sig att delarna skickas från Estland, men igen, Stockholm låter bättre säger han.(Administratören av hemsidan.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.