Mitsubishi Colt.
"Garantin gäller inte för hjullager. Är detta något som gäller för alla bilmärkens garantier?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
För några dagar sen började jag höra missljud från höger sida på min Mitsubishi Colt som jag köpte ny i juli 2011. Den har gått 2 200 mil så jag tyckte att det var konstigt. Åkte in på en godkänd Mitsubishi-verkstad och kollade. Det visade sig att hjullagret i höger bakhjul var söndrigt. Bilen har den omskrutna åtta års garantin och har genomgått alla föreskrivna servicar. Jag fick besked från verkstaden att garantin inte gäller för hjullager. Är detta något som gäller för alla bilmärkens garantier?
Gustaf Svensson
Svar:
I vissa biltillverkares garantier, till exempel Kias, ingår hjullager. Andra, Opel exempelvis, undantar hjullager från garantin.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Fråga:
För några dagar sen började jag höra missljud från höger sida på min Mitsubishi Colt som jag köpte ny i juli 2011. Den har gått 2 200 mil så jag tyckte att det var konstigt. Åkte in på en godkänd Mitsubishi-verkstad och kollade. Det visade sig att hjullagret i höger bakhjul var söndrigt. Bilen har den omskrutna åtta års garantin och har genomgått alla föreskrivna servicar. Jag fick besked från verkstaden att garantin inte gäller för hjullager. Är detta något som gäller för alla bilmärkens garantier?
Gustaf Svensson
Svar:
I vissa biltillverkares garantier, till exempel Kias, ingår hjullager. Andra, Opel exempelvis, undantar hjullager från garantin.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Visar ännu en gång att det är värt att spendera 20 min och läsa på vad tillverkaren menar med garanti och vad som täcks in.
Ett hjullager ska hålla mer än 2200 mil, så detta borde åtminstone gå på goodwill.
Skulle tveka att köpa samma märke igen om det hände mig, oavsett vad som står i garantivillkoren så bör tillverkaren ta ansvar.
...fast här visade det sig ju att den förkättrade Kia-garantin faktiskt var bättre än för vissa andra märken - trots att den dessutom gäller i 7 år jämfört med Opels 3-åriga... Att Mitsubishis 8-åriga varit ihålig har man ju förstått sen tidigare. Tyvärr är det väl antagligen snarlikt för Mazdas 10-åriga garanti. Det kanske helt enkelt är så att Kia trots allt har den mest omfattande garantin ' i alla fall för privatpersoner som kör max ca: 2000 mil/år ?
Hjullager är en slitdel....
Visserligen är 2200 mil väldigt lite, men ändå, att dom ska hålla 8 år är osäkert....
Felaktigt ang Opel, Marianne. Opels 3-åriga garanti är absolut heltäckande. Den tidigare 5-åriga garantin däremot innefattade inte allt år 3-5.
Pi - följande står på Mazdas hemsida: "10 års garanti
3 års nybilsgaranti - Mazdas nybilsgaranti gäller i tre år eller upp till 100 000 kilometer.
7 års förlängd garanti - Mazdas förlängda garanti gäller tills bilen blir tio år gammal eller upp till 150 000 kilometer. Garantin omfattar inte vanliga slitagedelar." http://www.mazda.se/kopa-aga/mazda-tjanster/garanti/
Säkert inte utan anledning man delar upp det i 3års nybilsgaranti och 7års förlängd garanti... Därmed är det ju också fel av många biltidningar att skriva att Mazda har 10års nybilsgaranti.
Här är fullständiga garantivillkor för Mazda: http://www.mazda.se/assets/sweden/buying-owning/owning/garantivillkor2014.pdf
438' km Volvo740: inga lager bytta ännu trots 23 kg bly i skuffen på vintern och husvagn som belastade dragkroken med 120kg. Inget oljud ännu. Undrar om Coltens lager var smorda överhuvudtaget från fabrik, verkar inte så. En framhjulsdriven får inte olja automatiskt för smörjning av bakhjulslagren så som en bakhjulsdriven får !
En bekant hade en 240 som han körde 30000 mil med samma hjullager.
Han köpte en ny S80 och fick byta framhjulslager tre gånger före 10000 mil!
Klart hjullager håller mer än 2200 mil, annars är det något som inte stämmer.
Jag har kört två bilar sen nytillverkning (båda svensktillverkade).
Den ena gick 27000 mil innan jag bytte in den, den andra har nu gått 24000.
Sammantaget över 50000 mil. Jag har aldrig bytt ett hjullager.
Bil nummer 1: Hade bara slitdelar som reservtillbehör (broms, däck, torkarblad, lampor). på sex år.
Bil nummer 2: Har en EGR-ventil och en mosad kondensor av alla stenskott. bakbromsar, i övrigt har jag inte ens bytt en enda lampa på den på åtta år. Första däckset:et gick 16000 mil, andra däcksetet är jag på nu.
Jag kör mest som en biltjuv iofs. Kanske det som är tricket? Fiskörning sabbar bilen? :D
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.