På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag läste om Skoda Enyaq i Vi Bilägare nummer 6/2022. Det står att den har en asynkronmotor fram och en synkronmotor bak. Dessa motorer går såvitt jag vet på växelström. Jag trodde att elbilar som går på batteri har likströmsmotorer. Hur kan en bil som får kraften från ett batteri som ger likström ha växelströmsmotorer? En artikel om olika typer av motorer som sitter i elbilar skulle vara intressant.
Kalle Norheden
Svar:
Så vitt jag har läst mig till så är en likströmsmotor besvärligare att använda som bilmotor eftersom det blir svårt att reglera varvtalet på ett effektivt sätt. Växelströmsmotorer har en fördel där, även om man så att säga måste omvandla likströmmen till växelström för att driva motorn, vare sig det nu är en synkron eller asynkron elmotor. Växelströmsmotorer är också beprövade i industriellt bruk och är tåliga och tillförlitliga. En fördel med asynkrona växelströmsmotorn är att den inte behöver kraftiga permanentmagneter utan i stället har en slags burlindning eller stavar, vilket också minskar behovet av vissa metaller. Motorns varvtal avgörs av växelströmmens frekvens. Avancerad mjukvara styr de viktigaste komponenterna och bestämmer hur bilen ska fungera. Vi får återkomma på annan plats med beskrivning av elbilars motorer.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (17)
- 12 juni 2022 Jag glömde: artikeln har…
- 12 juni 2022 Jag kontaktade min gamla…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.