Nästa artikel
Bilfrågan: Fossildrift viltsäkrare än eldrift?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fossildrift viltsäkrare än eldrift?

Publicerad 21 augusti 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
Frågeställaren undrar om en elbil skulle vara mer osäker att köra i vilttätt område områden med mycket vilt, eftersom djuren kanske inte hör att bilen kommer. Illustration: Johan Isaksson.
"Har man större chans att bli ”uppmärksammad” och skrämma iväg viltet om man kör en bensin- eller dieselbil som låter mer, gentemot exempelvis en elbil?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
En liten fundering dök upp under en långkörning. När man kör bil nattetid med mycket vilt på och vid sidan av vägen, har man då större chans att bli ”uppmärksammad” och skrämma iväg viltet om man kör en bensin- eller dieselbil som låter mer, gentemot exempelvis en elbil? Eller blir det kanske ingen märkbar skillnad?
D Gustafsson

Svar:
Nej, jag tror inte att en elbil är avsevärt tystare eller att bränsledrivna bilars motorbuller skrämmer viltet mer. Det vi främst hör av en bil som kör mot oss, är det buller som bilen skapar mot vinden och vägen. Dessutom tycks inte djur inse faran förrän bilen är riktigt nära, för nära. 
Lastbilar och tradare är också inblandade i viltolyckor, för att inte tala om våra tåg. ”Viltvisslan” tycktes inte heller jaga bort djur från vägen trots hårdlansering.
Samtidigt tycks ändå till exempel älgar inse att vägar är farliga. Jag har mer än en gång sett älgar stå och spana vid vägen, för att plötsligt bestämma sig och kuta över. Och jag har en känsla av att starkt ljus kan förlama vilt. 
Anpassad hastighet, uppmärksamhet och fler säkra viltövergångar är nog det enda som hjälper oss från påkörningar av djur. 
Elbilen är nog farligast för oskyddade trafikanter, särskilt de som går eller cyklar och samtidigt lyssnar på musik via öronsnäckor.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-21 07:11
Reverend Benny

Bra svar med intressanta funderingar kring el-fordon.
Jag tycker tekniken borde kommit så långt fram att man infraröda och värmekameror borde finnas i våra bilar för att upptäcka faror vi kanske inte själva ser.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-21 08:04
K_Klabbe

Ja i de hastigheter som råder på landsväg låter nog en elbil och fossilbil ungefär lika mycket då däckbullret blir högre än motorbullret, som ju Erik är inne på. Detta gäller moderna lagliga bilar, det finns såklart gamla bilar med hål på avgassystemet etc. som låter betydligt mer. Känns långsökt att det är för att viltet inte hör fordon som de blir påkörda. Jag tror mer att de inte förstår bilar och hur snabbt de färdas.

#3 • Uppdaterat: 2019-08-21 09:18
A.L

Motorljud eller för den delen avgaser är ingen nedärvd fiende för djuren. De vet helt enkelt inte att det är något som man skall akta sig för.

Det här kan man själv pröva om man kör i Norrland och får stanna för renarna (som tyvärr mer än gärna står uppe på vägarna). Stanna bilen, tuta, blinka med ljuset eller varva motorn har ingen som helst effekt. De står lugnt kvar och ägnar sig åt det som de är där för. Men att veva ner rutan och prata till dem får djuren att fly snabbare än kvickt. Och givetvis ännu värre om man använder hundskall eller låter djuren känna vittringen av densamma (om man har hund med i bilen). Samma sak gäller för älg, vildsvin eller rådjur (har dock inte lyckats pröva lika grundligt som hos renarna där) . Ja även en björn (jodå, en sådan var uppe på vägen när jag körde mellan Falun och Edsbyn för något år sedan - men den gick sakta över men reagerade inte på ljud från bil eller tuta).

Bilar är alltså ett för nytt och kortvarigt fenomen för våra djur. Deras DNA har inte hunnit anpassa sig efter denna nya fara. Darwins kända lag gäller alltså.

MVH AL

#4 • Uppdaterat: 2019-08-21 09:53
Henrik M

Det A.L är inne på är lite intressant och nåt jag själv upptäckt när jag hjälpt en bekant med skogsbilsvägar och man suttit i grävmaskin långt ute i ingenstans. Älgar och rådjur bryr sig knappt om grävaren och kan vara väldigt lugna ganska nära maskinerna. Men öppnar man dörren och tar ett steg ut försvinner de fort......

#5 • Uppdaterat: 2019-08-21 10:32
N-iklas

Bilar som för oväsen behöver inte vara gamla trimmade utan en Maserati eller Aston Martin eller Ferrari eller Corvette eller liknande fungerar utmärkt, jag håller alltid för öronen när en sådan kör förbi när man är ute och går på en gata, för ett helvetes oväsen på när håll, ofattbart att de är tillåtna och motorcyklar ska vi bara inte tala om...

Om det ena eller andra skämmer ett visst djur ska man nog inte dra för stora slutsatser av, det kan ju hända att just det där djuret man försökt skrämma har för vana att tillbringa tid på vägen och därför så ofta blivit tutat på att det inte längre skräms utan blivit normal rutin.
Speciellt mer eller mindre halvtama renar bryr sig föga om sådant.

Min erfarenhet med rådjur och älgar är att signalhornet fungerar hur utmärkt som helst.
Men det kanske beror på att jag inte är stadsbo utan tillbringat en stor del av livet i skogen med efterföljande erfarenheter.

Det är skillnad på en situation där man ser djuren på långt håll, saktar ner, närmar sig och så tutar eller för annat oväsen och en där man i hög hastighet plötsligt på en sekund dyker rakt på tvärbromsar och tutar för fullt, då blir det en helt annan situation.

Det är inte oväsen utan den totala våldsamma överraskningen och attacken i kombination med överraskande våldsamt ljud som åstadkommer effekten.

Attacker och överfall som kommer oväntat och blixtsnabbt är nämligen något djur är fullt bekanta med och vet att reagera på med flykt.

#6 • Uppdaterat: 2019-08-21 11:55
Styggavargen

Sätt på en sådan där "visslar" pryl på bilen så är saken biff..

#7 • Uppdaterat: 2019-08-21 12:44
StefL

Zombier som går eller cyklar omkring med hörlurar i öronen och näsan i mobilen (gäller tyvärr även vissa cyklister) är nog lika hotade av en fossilbil som en elbil, särskilt i låga hastigheter då även en fossilbil är förhållandevis tyst...

#8 • Uppdaterat: 2019-08-22 08:49
Hans Berglund

Det behövs nog mera trafikundervisning i skolorna det händer ofta att man möter barn som cyklar med båda händerna på mobiltelefonen och ingen på styret det kunde ju också polisen titta på i samband med hastighetskontrollerna förövrigt så blir man ju ibland omkörd av föräldrar som lämnat sina barn vid skolan vid 30 begränsning

#9 • Uppdaterat: 2019-08-24 07:18
Krister_L

Jag blev påkörd av en bilist när jag satt på motorcykeln. Han skulle svänga ut från en mindre väg på min högra sida. Han hade stannat så jag trodde kusten var klar. När jag var precis framme vid honom drog han rätt ut och träffade mig ungefär vid högra gaffelbenet. Följden blev att mitt högra ben kom i kläm mellan hojen och framdelen på hans bil och skadan blev så illa att benet fick amputeras. När jag pratade med grabben efteråt så svär han på att han inte såg mig, och jag har ofta funderat på om kanske helljuset hade kunnat rädda mig. Kommer jag upp på en hoj igen så blir det definitivt helljus dagtid.

// Krister

#a • Uppdaterat: 2020-03-30 12:13
Styggavargen

Krister_L, det kan vara så att han trodde din MC var en moped. Många bilister har svårt att uppfatta en MC, och tror antagligen att de inte kör så fort och missbedömer situationen. Jag kör själv hoj, och mitt tankesätt och inställning är att när jag kör MC är jag "osynlig".. så jag försöker alltid ta det lugnt för att jag vet att många bilister inte uppmärksammar en MC på samma sätt som en bil. Väldigt tråkigt att höra att du fick bestående men ifrån olyckan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.