På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har en Volvo V70 D5 Summum årsmodell 2008 som kostar nära 5 000 kr i årlig fordonsskatt efter en kraftig höjning 2013. Jag förmodar att det kommer fler höjningar eftersom utsläppsvärdet ligger på 195 g/km. Finns det någon beslutad fortsatt årlig ökning?
Lars Salheim
Svar:
Du kan räkna med att din bil får dyrare skatt. I regeringens vårbudget finns förslag om höjning av bilskatten från årsskiftet. Den ska ge statskassan ett tillskott på 1,49 miljarder kronor.
Gränsen för när skatt börjar tas ut för varje gram koldioxid sänks från dagens 117 till 111 gram och beloppet för varje gram höjs från 20 till 22 kronor. Den så kallade bränslefaktorn för dieselbilar, alltså den siffra som beloppen ska multipliceras med, höjs från 2,33 till 2,37.
För dieselbilar som släpper ut högst 111 gram blir skatte-höjningen bara 14 kronor per år, men de flesta bilägare får en skattehöjning på mellan 100 och 800 kronor per år.
Marianne Sterner
Diskutera: Vad tycker du om skattesatserna?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är synd om dom som drabbas eftersom det är dom som redan har drabbats mest av dom höga bränslepriserna. Dessutom så kommer dom att få den kraftigaste sänkningarna på andrahandsvärdet på sin bil. Där är en bidragande orsak dom allt snålare motorerna på nya bilar.
Synd och synd.. köper man en sådan bil, är man ju medveten om att man inte kör en speciellt miljövänlig bil? Och hur ska vi dra frågan framåt, att vi bilister ska anpassa oss till mer miljövänliga bilar?
Har man råd med en Volvo V70 D5 så har man även råd att pynta skatt och bränsle.
Den enda gången de flesta människor kommer börja tänka på miljön är när det känns i plånboken.
Jo jag tycker det är synd om dess som knappast har någon möjlighet att påverka det nuvarande bilinnehavet. Man köpte den här bilen vid en tid då den inte straffbeskattades och räknade givetvis med en normal värdeminskning som nu accelererar genom nya pålagor.
Att lägga straffskatt på nya miljöovänliga (?) bilar kan kanske vara motiverat, men att straffa bilägare retroaktivt är förskräckligt.
Det måste räcka med den extra avgift som bränslekostnaden utgör.
saabnisse: Hur tycker du man ska göra för att få folk att förstå vikten att köra mer miljövänliga bilar? Om man nu säger att man INTE "bestraffar" dessa bilar, vad har man för alternativ? För att medelsvensken ska förstå? Annars tutar ju folk vidare med "dessa" bilarna, och alla miljarders utvecklingskostnader biltillverkarna har för att göra bättre bilar blir meningslöst då..
Men så jävligt ryker ju inte en d5, normalt.
En motor som är slut, kommer ju aldrig att gå miljövänligt,
Chippad, fel på dieselpumpen mm.
Det är fel att straffa folk för att dom köpte något som ansågs bra för 6 år sen.
2008 gav man skatterabatt ett antal år för att folk skulle byta sina skitiga dieslar mot nya med partikelfilter.
Var själv på gång att gå på den finten, som tur var besinnade jag mig, och fortsatte skita ner med min lastbilsregade, lågskattade 850tdi, tills den var totalslut 2011.
Sådana kunde man ju skatta hårdare, men inte 6 år gamla bilar!
Det finns gränser för utsläpp och dessa kollas vid varje kontrollbesiktning av bilen. De bilar som köptes då dessa sattes ska givetvis inte straffbeskattas idag.
Åker man bakom en bil som sotar och luktar klarar den givetvis inte en besiktning, antingen struntar ägaren i besiktning, kanske även i registrering och skatt, det är inte helt ovanligt och hur kommer man åt dessa?
Kanske genom att montera fler fartkameror?
Eller har bilen nyligen fått problem och service kanske är beställd, det vet man ju inget om och högre skatter hjälper ju inte ett dugg då,
Alla bilar har en begränsad livslängd och de kommer att bytas ut till mer miljövänliga(?) succesivt.
Snart billigare att ha bilen avställd och ta kostnaden privat vid en eventuell krock, om inte bilen hinner ställas på med hjälp av mobilen efter krocken d.v.s. :)
Det är inte slut med höjningarna här och nu när miljömupparna kommer att få något att säga till om.
Fordonsskatten på hans v70 höjdes ju inte, den femåriga partikelfilterrabatten försvann, så det var ju känt när han köpte bilen, annars har han inte kollat igenom förutsättningarna ordentligt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.