Är det fel att använda tätningsmedel om man råkat ut för punktering? Vi svarar.
"Kundmottagaren sa att har man använt tätningsmedel så går det inte att laga däcket, oavsett hur liten skadan är. Stämmer detta?"Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag råkade ut för en punktering härom dagen. Jag försökte laga den med reparationssatsen som var med i bilen men skadan var för stor så det gick inte. När jag skulle köpa en ny flaska med tätningsmedel sa kundmottagaren att har man använt det medlet så går det inte att laga däcket utan man måste köpa ett nytt, oavsett hur liten skadan är. Stämmer detta och är det bättre att ha ett reservdäck som man sätter på och lämnar det punkterade däcket direkt till en gummiverkstad för lagning?
N Jacobsson
Svar:
Tätningsmedelet för punkteringar, vilket påminner om tjock, seg mjölk, förstör ingalunda däcket. Om du lämnar ett punkterat och tätat däck till en professionell gummiverkstad saneras däcket från tätningsmedel innan skadan lagas definitivt. Men om däcket körs för länge med för lite luft kan sidorna få ohjälpliga skador.
Marianne Sterner
Diskutera: Har du använt tätningsmedel vid punktering?
Fråga:
Jag råkade ut för en punktering härom dagen. Jag försökte laga den med reparationssatsen som var med i bilen men skadan var för stor så det gick inte. När jag skulle köpa en ny flaska med tätningsmedel sa kundmottagaren att har man använt det medlet så går det inte att laga däcket utan man måste köpa ett nytt, oavsett hur liten skadan är. Stämmer detta och är det bättre att ha ett reservdäck som man sätter på och lämnar det punkterade däcket direkt till en gummiverkstad för lagning?
N Jacobsson
Svar:
Tätningsmedelet för punkteringar, vilket påminner om tjock, seg mjölk, förstör ingalunda däcket. Om du lämnar ett punkterat och tätat däck till en professionell gummiverkstad saneras däcket från tätningsmedel innan skadan lagas definitivt. Men om däcket körs för länge med för lite luft kan sidorna få ohjälpliga skador.
Marianne Sterner
Diskutera: Har du använt tätningsmedel vid punktering?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Stämmer Marianne Sterner, men "gummiverkstaden " är inte glad åt kletet har jag erfarit ;)
GOD HJUL
Vad gör man när bilen inte har ett reservhjul utan en kompressor och en flaska med klet? Det är ju inte mitt fel.
Det är inte för att vara medvetet sniken som man skippar riktigt reservhjul, det är för att spara vikt med tanke på bränsleförbrukning och för att uppfylla miljökrav.
Kan det vara möjligt att man sparar bränsle genom att inte ha ett riktigt reservdäck och vad är det för miljökrav som finns för detta. Jag tittade i en prislista på en VAG-bil och då var tillägget för ett nödhjul 500 kr och för ett vanligt 600 kr. Det är frågan om en lagningssats kan spara så mycket bränsle att det lönar sig att avstå från ett riktigt reservhjul, som man dessutom kan byta själv.
Ja, man får denna eländiga "gummimjölk" och kompressor för att tillverkaren ska spara vikt och utrymme. Men nog kan man fråga sig hur mycket denna viktbesparing gör för förbrukningen... Och rent ekonomiskt, för ägaren av bilen, lär då inte den ev. bränslebesparingen tjäna in det däck man tvingas köpa om man får punktering. Nä, jag håller med dom här som säger i med ett riktigt reservhjul eller i varje fall ett nödhjul! Tur det finns tillverkare som i varje fall erbjuder möjligheten att köpa till ett hjul för en rimlig peng!
God (h)Jul till dom! ;-)
Jag har både reservhjul, både riktigt och nödhjul, och sprayburk+kompressor.
Jag har fått punktering tre gånger de senaste åren och jag har aldrig bytt hjul, burken har fungerat perfekt.
Men skulle jag få en punktering som jag ser att det inte går att fixa med burken så ringer jag assistans direkt, jag skulle aldrig riskera liv och hälsa genom att försöka byta hjul själv om inte punkan händer hemma förstås!
Jag har hört ganska grova ramsor när "min" gummigubbe kommenterade kletet. Den gången var det inte ens fel på däcket. Fabrikationsfel på en splitterny fälg. Svetsen hade porer som släppte ut luften.
det som är galet med det reparation satsen är har man använt detta och inte kört typ en,två mil så går det inte alls att rädda däcket har jag hört om och att sedan allt det har bäst före datum och man är tvungen att köpa igen gör det hela mer ofattbart och det kostar inte lite och vad är poängen med detta att kunna köra vidare till slut blir man tvungen att reparera däcket ändå,oavsett vilket det bästa är att skaffa reservhjul av samma storlek som övriga på bilen speciellt då man ska köra långa vägar det är bara på det sättet man slipper såna problem
Det borde finnas som tillbehör !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.