Nästa artikel
Bilfrågan: Förlänger vikten bromssträckan?
Bilfrågan

Bilfrågan: Förlänger vikten bromssträckan?

Publicerad 11 juni 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
Illustration: Johan Isaksson.
"Har en lätt bil en kortare bromssträcka än en tung bil under samma förhållanden?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Idag blir personbilar större och tyngre. Med elbilars intåg har vikten också ökat. Med tanke på detta har jag funderat över om bromsförmågan hos olika biltyper varierar. Det jag avser med bromsförmågan är om till exempel en lätt bil har en kortare bromssträcka än en tung bil under samma förhållanden. Ni har ju gjort många däckstester, men dessa avser att utröna  skillnaden mellan olika däck på samma underlag. Skulle vara intressant att se en jämförelse mellan personbilar i olika viktklasser där man använder samma typ av däck på bilarna och har för biltypen en normal däckdimension.
Kent

Svar:
Det är riktigt att bilens vikt påverkar rörelseenergin som den har vid inbromsning. Men biltillverkarna anpassar bromssystemet efter bilens vikt och prestanda. Så ju högre prestanda och vikt desto mer avancerade bromsar och för all del desto dyrare komponenter används också. En jämförelse mellan bilar med olika vikt och deras bromsförmåga, blir därför mer en jämförelse mellan olika bromskomponenter och för dem anpassade hjul.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-06-11 09:36
Maisch

Ett ickesvar från ViB sida. Här kommer ett bättre svar:
Friktionskoefficienten i ett däck är beroende på lasten, den går alltså ner med ökad last, därför kommer en tyngre bil med samma däck ha en längre bromssträcka. Det som tillverkarna gjort iom den ökade tjänstevikten är att öka däckens kontaktyta med större däck för att kompensera vikten, med buller, kostnad mm som baksida. Bromsarnas storlek spelar ingen roll för en enstaka inbromsning, så länge man har kraft nog att låsa hjulen (vilket man haft dom senaste 30-40 åren), däremot är bromsbalans och ABS kalibrering också avgörande, men det är en annan fråga.

#2 • Uppdaterat: 2020-06-11 09:43
Pi

När vi lägger till ett väglag med låg friktionskoefficient - alltså is eller snö vintertid - så borde ju den tyngre bilen ha ytterligare en nackdel avseende stoppsträcka - kan man tycka. Men inte heller detta svarade ViB på så jag håller med om att det var ett "icke svar".

#3 • Uppdaterat: 2020-06-11 09:50
Mr.Wheeler

Maisch: Friktionskoefficienten är inte beroende av last. Den är konstant mellan två material. https://sv.wikipedia.org/wiki/Friktionskoefficient. Bromssträckan har med rörelseenergi att göra. En tyngre bil har större rörelseenergi än en lätt och har oftast därför längre bromssträcka.

#4 • Uppdaterat: 2020-06-11 11:01
Styggavargen

Stoppa ett tåg... hahaha... eller en lastbil, det är svårare. Därför är det olyckligt med allt tyngre bilar, de blir svårare att hantera och speciellt om det är halt. Såg en video ifrån USA, en SUV körde på en asfaltsväg där det kommit lite sand ifrån öknen bredvid... antagligen minskade friktionen på ett eller två av däcken, bilen fick sladd (sladdar okontrollerat 360 grader och fortsätter) direkt och for av vägen. Bilen som var i videon hade väldigt kort hjulbas så möjligt att det bidrog till att olyckan inträffade.

#5 • Uppdaterat: 2020-06-11 11:35
Styggavargen

Man skall nog fokusera mer på vilka däck bilen har, det får man aldrig slava med. Har man bra däck av välkänt märke så sover man bättre på natten.

#6 • Uppdaterat: 2020-06-11 12:49
johnkommentar

Kan inte nån som faktiskt kan nåt om fysiken bakom det här skriva nåt? Härregud, 1000 ton tåg på stålhjul har väldigt lite med bilar att göra. Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten. Friktionen är ganska konstant mellan två material men det finns tex initialfriktion. Tungt fordon ger mer vikt på däcken, alltså kan man bromsa mer men hur relaterar det till ökad rörelseenergi? I höga farter tror jag inte att en standardbil har bromsutrustning till en maximal inbromsning, eller? Osv...

#7 • Uppdaterat: 2020-06-11 13:18
Tjalle

Erik har, för en gångs skull, helt rätt! Ett "rätt" dimensionerat bromssystem, med "bra" ABS, ger maximal bromsverkan - oavsett vikt.
Man kan ev. få lite bonus av att en större/tyngre bil kräver större/dyrare/bättre däck....

#8 • Uppdaterat: 2020-06-11 13:19
L. Mäkinen

EN inbromsning ska det vara något trasigt för att inte alla bromsar ska klara. Repeterar man det utan att kyla kan det bli värre.

#9 • Uppdaterat: 2020-06-11 14:41
johnkommentar

4:30 in, två bilar som inte är dåliga, bromsar väldigt olika https://www.youtube.com/watch?v=krjzyZdK504

#a • Uppdaterat: 2020-06-11 14:43
EnannanRobban

Svaret på fråga är JA, en tyngre bil är svårare att stoppa än en lättare bil.
Under mina år inom banracing så visste jag varje gång en 240 kom upp bredvid på rakan på Mantorp att jag inte behövde bromsa innan han... 690kg bromsar kortare än 1000kg...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.