"Har hört att de skickar en på tok för stark ström genom elsystemet som kan skada bilens elektronik. Är det säkert att använda eller bör man låta bli?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
För något år sen köpte jag Julas hjälpstart 3-i-1. Jag köpte den då min Octavia modellår 2016 hade ett batteri som var helt slut och hade problem att starta när temperaturerna började falla här i norr. Efter inköpet blev jag varnad för att dessa sorters produkter är rent av farliga att använda på moderna bilar då dessa hjälpstartskit skickar en på tok för stark ström genom elsystemet som alltså sägs kunna skada bilens elektronik. Nu är temperaturerna långt under nollan här i norr igen och det kan alltså hända att jag kommer ha behov av att använda hjälpstarten. Är det säkert att använda en hjälpstartsprodukt som den från Jula på moderna bilar eller bör man helt enkelt låta bli att göra det?
Stefan
Svar:
Jag kunde inte klura ut vilka risker det skulle kunna medföra själv så jag kollade först med en stor bilbatteriimportör som svarade att de inte såg någon risk med hjälpstartsaggregat. Därefter frågade jag VW-Group eftersom du har en Skoda. De svarade att den hjälpstart du köpt inte innebär någon risk, snarare att den är lite klen (17 Ah) för att dra igång en motor vid sträng kyla, särskilt en dieselmotor. Jag hade nog satsat på ett nytt batteri alternativt underhållsladdning i stället. Men har man inte tillgång till ett eluttag kan förstås en hjälpstartare vara en behändig lösning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
För något år sen köpte jag Julas hjälpstart 3-i-1. Jag köpte den då min Octavia modellår 2016 hade ett batteri som var helt slut och hade problem att starta när temperaturerna började falla här i norr. Efter inköpet blev jag varnad för att dessa sorters produkter är rent av farliga att använda på moderna bilar då dessa hjälpstartskit skickar en på tok för stark ström genom elsystemet som alltså sägs kunna skada bilens elektronik. Nu är temperaturerna långt under nollan här i norr igen och det kan alltså hända att jag kommer ha behov av att använda hjälpstarten. Är det säkert att använda en hjälpstartsprodukt som den från Jula på moderna bilar eller bör man helt enkelt låta bli att göra det?
Stefan
Svar:
Jag kunde inte klura ut vilka risker det skulle kunna medföra själv så jag kollade först med en stor bilbatteriimportör som svarade att de inte såg någon risk med hjälpstartsaggregat. Därefter frågade jag VW-Group eftersom du har en Skoda. De svarade att den hjälpstart du köpt inte innebär någon risk, snarare att den är lite klen (17 Ah) för att dra igång en motor vid sträng kyla, särskilt en dieselmotor. Jag hade nog satsat på ett nytt batteri alternativt underhållsladdning i stället. Men har man inte tillgång till ett eluttag kan förstås en hjälpstartare vara en behändig lösning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.