Fråga:
Får långtradare ha hur många extraljus som helst? Får de lysa hur starkt som helst?
Bländad
Svar:
I Sverige finns ingen begränsning av antalet extraljus, förutom allmänna regler som har med säkerhet att göra. Däremot ska alla ljuskällor vara E-märkta. Det finns strålkastare som levererar extremt starkt ljus och inte uppfyller normen.
Då gäller det att föraren bländar av i tid. Risken med lampor som har mycket hög effekt och lyser långt är att man oavsiktligt bländar någon innan omkoppling sker, exempelvis vid krön eller kurvor. Så visst finns det för starka lampor men det är i det avseendet samma regler för alla bilar, inte bara långtradare.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Blir du ofta bländad av långtradare?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej jag blir inte bländad. Det är bara trevligt att möta ett rullande tivoli när man är ute och kör.
Trots fler bokstäver på körkortet än de flesta, envisas lastbilschaufförer oftare än andra att använda dimljus ihop med halvljus (vilket inte är tillåtet).
Självklart, betalar man EU för ett E-märke så är dom lagliga. Trams att behöva E-märkning. Drar bara in kronor.
Det är få lastbilsförare som inte har vett att blända ner innan eller i kurvan innan man får äran att njuta av deras skarpa helljus, det verkar vanliga personbilsförare vara de som har som privilegium på.
Och sedan alla låtsassheriffer på vägarna som ska flasha med helljuset så fort dom möter någon med dimljuset tänt ihop med halvljuset, även om detta inte bländar, utan man måste blinka på grund av principen. Och gör man inte som låtsassheriffen anbelangar så kör denne med sitt helljus tänt under hela mötet. Allt för att främja trafiksäkerheten så mötande ska köra i diket.
Antalet är inte problemet med lastbilar, det är att de sitter så högt. Kommer man på ett svagt krön kan lamporna vara det enda man ser av lastbilen i flera hundra meter.
Det borde finnas en gräns på hur högt ovanför chaufförens ögon lamporna får sitta.
Sen är lastbilschaufförer generellt betydligt bättre på att blända av än personbilsförare.
Varför ser man aldrig lastbilar med adaptivt helljus? Borde vara klockrent när man kör mycket på motorväg.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.