Kan en motor sluta dra olja om man väljer rätt fabrikat? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag köpte en begagnad Toyota Corolla för några år sen i relativt gott skick. Privatsäljaren skickade med en liter Toyota originalolja för, att som han sa, bilen tog ett par deciliter olja på 100 mil. Det stämde. Jag fick fylla på en skvätt vid var tredje tankning. Men vid 16 500-milaservicen rekommenderade mekaniken Castrol GTX olja. Efter detta har motorn aldrig tagit någon olja alls, på 1 000 mil har jag inte fyllt på något. Är det så stor skillnad mellan olika moderna oljor så att en motor slutar dra olja om man köper rätt fabrikat?
Nils Larsson
Svar:
Fabrikaten har nog inte så mycket att göra med oljeförbrukningen, men däremot kan vissa rengörande tillsatser och även viskositeten spela in. En tjockare olja ger en kraftigare smörjfilm och kan innebära att motorn inte förbrukar lika mycket olja som med en tunnare kvalitet. I dag går bilindustrin alltmer över till olja med låg viskositet för att motorerna ska arbeta med så lågt motstånd som möjligt. Dagens motorer är byggda med så stor exakthet att de inte behöver tjock smörjning.
Marianne Sterner, Vi bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Fråga:
Jag köpte en begagnad Toyota Corolla för några år sen i relativt gott skick. Privatsäljaren skickade med en liter Toyota originalolja för, att som han sa, bilen tog ett par deciliter olja på 100 mil. Det stämde. Jag fick fylla på en skvätt vid var tredje tankning. Men vid 16 500-milaservicen rekommenderade mekaniken Castrol GTX olja. Efter detta har motorn aldrig tagit någon olja alls, på 1 000 mil har jag inte fyllt på något. Är det så stor skillnad mellan olika moderna oljor så att en motor slutar dra olja om man köper rätt fabrikat?
Nils Larsson
Svar:
Fabrikaten har nog inte så mycket att göra med oljeförbrukningen, men däremot kan vissa rengörande tillsatser och även viskositeten spela in. En tjockare olja ger en kraftigare smörjfilm och kan innebära att motorn inte förbrukar lika mycket olja som med en tunnare kvalitet. I dag går bilindustrin alltmer över till olja med låg viskositet för att motorerna ska arbeta med så lågt motstånd som möjligt. Dagens motorer är byggda med så stor exakthet att de inte behöver tjock smörjning.
Marianne Sterner, Vi bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jo det kan stämma med oljor av olika typ och fabrikat. Vi hade en Alfa som tog mellan 0,2-0,4 l/100 mil och efter byte till helsyntet med samma viskositetsbeteckning upphörde förbrukningen helt.
Samma sak med en Saab som gått över 25000 mil och en Citroën med 15000 mil.
Det kan tyckas märkligt, men det fungerade, en fundering är om helsynteten är tjockare än standardolja när den blir varm?
Helsyntet ska ju, om inget annat, vara stabilare i viskositet än mineralolja.
Dessutom med en "klistrigare oljefilm"
Hur tunn varm respektive tjock kall den är, är ju vad siffrorna säger.
Teoretiskt ska inte 10w40 skilja sig åt mao.
Ju större spann ju stabilare olja, så om man går från tex 10w30 till 5w50, kan det bli så.
Jag har upplevt det motsatta, hällt i helsyntet i en gammal motor som gått 30000 mil på skitolja....
Den "rengjorde" motorn så att förbrukningen ökade katastrofalt.
Sen ska syntetolja hantera föroreningar bättre, inte ta upp dom i oljan utan släppa ifrån sig.
Det kan man se på en syntet som ser fin ut efter ett par tusen mil, medan den mineral jag trattar i gamla volvon, är kolsvart efter 500.....
Lite tveksam till insändaren då Toyota har Castrols olja i bilarna och till försäljning.
Jag har inte sett nån dunk som det står Toyota orginalolja på.
Rikard, det var ju försäljaren som skickade med vad han sa var originalolja och det kan ju mycket väl vara Castrol, men var det GTX?
Hur har Corollaägaren klarlagt att det inte egentligen är en ur denna synpunkt olämpligare olja, medförande att den späds ut med bränslerester och kondensvatten och därigenom ger sken av mindre oljeförbrukning?
Det man skulle kunna tänka sig är att det tidigare hällts i en 0-30 olja, och nu en tex 15-40. Jag vet inte vad GTX betyder, men finns den inte i olika viskositetet ??
Idag rekomenderas ju 0-30 smörjan till det mesta, bla av Castrol, dom rekomenderar det till en av mina tidigare bilar, där det klart o tydligt står i boken att motorn inte ska ha 0 eller 5 olja, utan 10 olja om bilen används under -15 annars 15 olja.
Så kan det ju vara, 0-30 är ju i tunnaste laget på en sliten motor.
Själv kör jag gamla volvon på biltemas 20w50 mineral lowsmoke.
Med förra ägarens troligen tunnare olja slamrade lyftarna när den var kall,nu är den tyst.....
Den kommer nog ändå rosta upp innan motorn rasar.......
Köpte en gamal BMW med 22.000 mil på mätaren, lysande oljetryckslampa och lagerknack på tomgång när man pressat den lite. Bytte till QS racing mineral 20-50, körde banracing i 6 år efter det med den motorn.
Såklart rekommenderar oljebolagen den dyraste oljan, det finns ju mer att tjäna på den.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.