Nästa artikel
Bilfrågan: Fel på OKQ8:s spolarvätska?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fel på OKQ8:s spolarvätska?

Publicerad 6 april 2017
Frågeställaren fick problem med färdigblandad spolarvätska från OKQ8. Det bildades en slemmig sörja som satte igen spolarmunstyckena på bilen.
”Vid två tillfällen har spolarmunstyckena till framlyktorna satts igen av ett fett slem. Är det fel på OKQ8:s färdigblandade spolarvätska?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är det fel på OKQ8:s färdigblandade spolarvätska? Vid två tillfällen – för fyra år sedan och senast för några veckor sedan – har spolarmunstyckena till framlyktorna satts igen av ett fett slem. Det verkar som om det finns olja eller avfettning i spolarvätskan. Första gången, på en Volvo V50, gick det att plocka isär munstycken och rengöra dem men jag fick byta gummipackningarna då de svällt.
Andra tillfället, nu på en Skoda Superb. Spolarvätskan är fet och spolningen till framlyktorna är igensatt på båda sidorna, dessutom går de utskjutbara spolarmunstyckena inte tillbaka utan står rätt ut. Troligen har gummipackningarna svällt även denna gång!
Jag har med hjälp av verkstad försökt åtgärda felet med att tömma spolarburken en massa gånger och fyllt på med friskt vatten och ett annat märke på spolarvätskan. Munstyckena nu går tillbaka men ett av dem är fortsatt igensatt och fungerar inte som det ska.
Jag har kontaktat macken där jag köpte spolarvätskan men de svär sig fria från ansvar. De kollade köldmediet och det höll 18 grader både i det som återstod i den köpta dunken och även i den slatt av slem som jag sparat. Spolarvätskan i dunken är klar och fin medan vätskan som jag samlat upp är mjölkfärgad och fet. Jag har kontaktat en auktoriserad Skodaverkstad och de har inte upplevt något liknande.
Jag har nu tvingats boka reparation av min Skoda vilken ska utföras på den auktoriserade verkstaden då macken inte vill ta kostnaden för rengöring på sin egen verkstad!
Pelle
 
Svar:
Fabriken fyller oerhört stora mängder spolarvätska varje år och vi har få klagomål. Det blir lite knepigt att spekulera i vad som kan ha hänt med kundens spolarvätska. Men om man får problem med en produkt, vare sig det är spolarvätska, olja, bränsle eller annat så är det viktigt att göra en reklamation på stationen. Då ska man ha med sig produkten som man anser är defekt, så vi kan göra en analys och utredning om vad som är fel. I detta fall verkar stationen inte haft koll på reklamationsförloppet men det ska finnas rutiner kring detta.
Markus Skrabb, OKQ8
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-04-06 09:01
LeifV

Med tanke på att spolarvätska numera är miljövänliga "häxblandningar" så bör man kolla i detalj vad innehållet är. Det kan mycket väl vara så att 2 olika (varumärken) spolarvätskor innehåller komponenter som inte trivs med varandra och bildar slem, eller annat skit. Typ Skodas original (som jag antar att verkstan fyller på med) och OkQ8:as kan ju ha kemikalie A, resp kemikalie B och blandar man dessa 2 så blir det slem...

#2 • Uppdaterat: 2017-04-06 09:13
duccedriver

Skodaverkstäderna har nog ingen original, utan använder svensktillverkad, på den tiden jag jobbade med vag var det lahega som gällde.
Men visst kan det bero på blandning av märken, eller typ....
Sommarspolvätska, eller tabletter för insektsborttagning man har på sommaren skulle kunna spöka till det.
Har aldrig sett problemet, och jag häller i vad som finns, ibland biltema, ofta från pump på macken, ibland vatten, men aldrig sommarspolvätska eller dylikt....

#3 • Uppdaterat: 2017-04-06 11:58
Tvärnit

Jadå det är skillnad på spolarvätskorna, en del sorter har jag undrat om det är silikon i då jag ser hur torkarna glider som i snor.
Jag köper numera endast en sort spolarvätska på ett o samma ställe och det snorbilligt, den gör rutan ren i ett vips.

#4 • Uppdaterat: 2017-04-06 17:56
S-E S

Köp spolarvätska på Rusta! 5x4 liter färdigblandat för 100 spänn och inga problem.

#5 • Uppdaterat: 2017-04-07 14:27
Minimats1

Använder bara Julas spolarvätska och har aldrig haft några problem. Kostar en tredjedel av OKQ8 spolarvätska. Julas fick bäst i test när SVT Plus testade spolarvätska.

#6 • Uppdaterat: 2017-04-09 12:14
Schuckert

Det är som med Biltemas spolarvätska som alltid lämnar en flammig, fet film oavsett om torkarbladen är nya eller slitna. Jag ger mig fan på att tillverkarna blandar i glykol eller liknande för att sänka fryspunkten och priset.
Kör numera med Flüggers spolarvätska som jag vet hur den är blandad.

#7 • Uppdaterat: 2017-04-09 14:45
Henrik-Andersson

Nu vet jag inte hur ny eller gammal frågeställarens bil är.

Men felet kan uppstå på bilar som bara körs under sommaren och endast haft vatten i spolarvätskebehållaren. Pga avsaknaden av etanolen så börjar det "växa" när bakterier får fritt spelrum. När sedan etanol tillförs (som är ett lösningsmedel/bakteridödande medel) så löser det upp avlagringarna på väggarna och ramlar ner. Detta blir till klumpar och sätter igen munstyckena.

#8 • Uppdaterat: 2017-04-10 07:35
bgl

Finns en äldre tråd om spolarvätskeproblem.
Flera spolarvätskemärken innehåller en mindre mängd glykol (högt 2,5%), förmodligen få att få en förlängd avisningseffekt. Ofta etylenglykol, men någon kanske använder propylenglykol som i så fall teoretiskt skulle kunna ge samma biverkan som kan fås vid blandning av dessa glykoler i kylarvätska.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.