På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Jag har Citroën C5 II med 1,6 HDI-motor. Förra hösten råkade jag ut för ett antal motorstopp. Jag lämnade in bilen hos Citroën i Spånga men de var något osäkra på vad felet kunde vara men bytte bränslefiltret. Sedan körde jag bilen 2 200 mil utan problem. Eftersom jag alltid tankar Preem diesel kontaktade jag Preem för att höra om det var olämpligt att tanka min bil med deras bränsle. De gjorde då en undersökning på den mack där jag tankat innan problemen uppstod. De konstaterade att det var bakterier i deras tank. Det skulle eventuellt ha kunnat sätta igen bränslefiltret. Strax före jul uppstod exakt samma problem igen. Jag fick återigen bränslefiltret bytt och problemen verkar nu ha upphört. Jag undrar om detta är problem som kan kopplas till Preem:s speciella diesel eller om det är något som kan kopplas till bilmodellen? Kan det kanske kopplas till något annat fel än bränslefiltret?
Bert Sporre
SVAR:
Bränslefiltret har en viktig roll för dieselmotorns funktion då det ska avlägsna såväl orent bränsle som vatten. Under vissa driftsförhållanden kan det vara motiverat att byta detta oftare än vad som föreskrivs. Beträffande Preems bränsle så finner du deras svar nedan.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
När det gäller förbrännings- och lagringsegenskaper så finns det inget som skiljer Preems ACP Evolution Diesel från vanlig diesel. Det har gjorts mycket omfattande tester där bilar har kört många tusen mil utan några negativa effekter. Evolution diesel uppfyller alla krav i svensk och europeisk dieselstandard, och har funnits på marknaden sedan 2011.
Om bränslefiltret behöver bytas betydligt oftare än normalt så kan det tyda på att det finns föroreningar i bilens tank, som i så fall behöver rengöras.
Anders Backman, Preem AB
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Preem ger inte hela svaret:
-Evolution innehåller både tallolja och RME, vilka är vätskor som lättare kan få bakterietillväxt än diesel.
-bakterier medför att filtret sätts igen
-macken hade bakterier i bränslet - det gjorde att filtret sattes igen
-du kan ha fått in bakterier i din tank - eller också har "din" mack kvar bakterier i sin tank.
"Din" mack skall betala för att rengöra din tank - dom har ju bevisligen smittat din tank.
Jag har en 1,6 HDI motor i min Picasso och jag har inte haft problem med Preem, fungerar utmärkt. Mycket troligt problem med macken där bilen tankats och deras tank.
Stoor: Du har inte fattat frågan. Det är inte frågan om Evolution har positiva egenskaper - det är frågan om att den är känsligare än "oblandad" diesel - vilket den är.
I detta fallet har man ju konstaterat att macken hade bakterier i sin tank.
Stoor: Jo, alla dieselkvaliteter med tillsats av RME och/eller tallolja, är mer känsliga för att få bakterietillväxt än "ren" diesel.
Det är en nackdel med organiska drivmedel, som ju har andra fördelar.
RME utfällning kan ha spelat en viss roll.
Under mycket varma (över 30C) och fuktiga (över 80%) förhållanden kan ALGER växa i diesel... och sen sätta igen filtret. Men glöm det där med bakterier.
Och överväg gärna att det var (tillverknings)fel på själva filtret... och inte på bränslet.
Mikrober i form av bakterier och svamp (inte att förväxla med alger) kan växa i en bränsletank om det finns vatten i tanken. Bakterier och svamp finns i luften och för att de ska ta sig in i tanken så behöver man egentligen bara öppna tanklocket. Väl i tanken så lever de i det vatten som finns i botten av tanken och utnyttjar bränslet som födokälla. Bakterier i tanken ger bland annat upphov till en slemmig avföring som kan sätta igen bränslefilter, men de kan även orsaka andra problem.
Om man drabbats av mikrobtillväxt i tanken så måste den rengöras för att bland annat få bort vattnet och den slemmiga avföringen, därefter så tillsätter man en biocid som ser till att döda de mikrober som lever i tanken.
Diesel, bensin, eldningsoljor och jetbränsle kan alla drabbas av mikrobtillväxt om det finns vatten i tanken. Diesel är dock lite mer benägen att drabbas än bensin, diesel med tillsats av RME tycks vara ännu något benägnare att drabbas än vanlig diesel. Den stora boven är dock vattnet, vilket är en förutsättning för att de flesta mikrober ska kunna leva i en bränsletank.
När det gäller Preems Evolution diesel så innehåller den inte tallolja som någon hävdade, utan en syntetisk diesel tillverkad från tallolja (Hydrogenated Vegetable Oil). Detta typ av syntetisk diesel innehåller paraffiniska kolväten av samma typ som man hittar i vanlig fossil diesel. Det finns alltså ingen anledning att tro att denna diesel skulle vara mer benägen att drabbas av mikrobtillväxt än annan diesel.
Nu står det ju i artikeln att mackens tank har undersökts och där fann man mikrober, så just i det här fallet så handlar det om macken. Sedan så är Preems diesel i sig en bra diesel. Just den här macken verkar dock ha ett problem och varför den har det har vi för lite information om för att kunna besvara, det är något som behöver undersökas djupare hos macken.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.