Nästa artikel
Bilfrågan: Fel förbrukning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fel förbrukning?

Publicerad 1 februari 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
I dagsläget mäts laddhybriders förbrukning på ett sätt som ger glädjesiffror.
”Testet borde visa förbrukning utan batterihjälp plus att det framgår hur långt bilen går enbart på batteriet.” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Bränsleförbrukningen anges i liter/100 km för att man ska kunna jämföra olika bilar och har ju inte så mycket med verklig förbrukning att göra. Samma norm används för laddhybrider och då gäller det för just 100 km. Kör man vidare blir snittförbrukningen högre. Testet borde visa förbrukning utan batterihjälp plus att det framgår hur långt bilen går enbart på batteriet.
Åke Johansson
 
Svar:
Visst är den angivna bränsleförbrukningen för laddhybrider grovt missvisande. Dessa körs enligt samma cykel som vanliga fossildrivna bilar men två gånger; en gång med fulladdat batteri som tillåts ladda ur och en gång med urladdat batteri då bilen alltså går på sin förbränningsmotor helt och hållet. Förbrukningssiffran är ett genomsnitt av de två mätningarna och stämmer inte alls överens med verkligheten. Nu jobbas det emellertid på en ny EU-körcykel som ska komma om tre, fyra år och bli mer realistisk. Hur testerna kommer att utformas för laddhybrider är ännu inte känt.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

DIskutera: Hur borde bränsleförbrukningen för laddhybrider mätas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-01 07:44
LennartJ

Det är precis så det ligger till. En Laddhybrid är ingen "vanlig" bil, och körs inte som en vanlig bil. I min egen utvärdering innan jag bestämde mig för en ny bil, var just att analysera min egen körcykel senaste året. Jag kom fram till att 80% var körningar under fyra mil, resterande var turer på 40-50 mil. Att sedan behöva ladda bilen vid parkering i garaget, är inte svårare än att sätta in kontakten för motorvärmen, och det har jag gjort i 40 år.
Att sedan bilen är dyrare än en vanlig standardbil, ser jag som mitt bidrag och ett stort steg på vägen till att uppnå klimatmålen.

Den som har en körcykel som ligger långt utanför denna, skall inte välja en Laddhybrid. Behöver heller inte kritisera. Men borde kanske tänka om.

#2 • Uppdaterat: 2016-02-01 09:35
Pi

Fast jag håller med frågeställaren helt - alltså för laddhybrider borde dels bränsleförbrukning vid ren drift av förbränningmotorn anges, dels den "elektriska" räckvidden. Först då har man rimliga möjligheter att bedöma hur den kommer att fungera för ens eget bruk inkl förbruknings-kostnader. Helst skulle jag också vilja vet hur stor användbar kapacitet batteriet har - alltså inte den nominella utan den del man verkligen kan använda eftersom det brukar röra sig om kanske 80--85 % av den nominella kapaciteten.

#3 • Uppdaterat: 2016-02-01 11:07
Mythbuster

Eftersom det är myndigheterna som bestämmer hur testet skall gå till och hur det skall användas borde rimligtvis ansvaret ligga på ex. transportstyrelsen att förklara vad som menas med förbrukning. För alla har i dagsläget förstått att det inte finns en körcykel som passar Åsa, Stina, Lars, Greger osv. Alla kör olika. Så snälla transportstyrelsen, förklara för folket. För laddhybrider är den amerikanska s.k. Monroney stickern tydlig. Där visas förbrukning på el och för bränsle samt räckvidd för respektive bränsle. https://en.wikipedia.org/wiki/Monroney_sticker#/media/File:2012_Chevrolet_Volt_EPA_window_sticker_0483.jpg

#4 • Uppdaterat: 2016-02-01 14:52
LennartJ

#4. Vem har påstått att du måste köpa bilen först?? Det jag menar är att nu finns det betydligt fler typer av motorer med olika beteendemönster än tidigare. Dessutom är det inte bara att åka till närmsta bensinstation för att tanka och tro att alla drivmedel finns där. Det jag menar är att man nu måste tänka till med lite fler parametrar än tidigare. Dvs göra en beslutstabell innan man gör sitt val.

#5 • Uppdaterat: 2016-02-01 18:05
rostarn

Körcykel och körstil har ju alltid påverkat bränsleförbrukningen. Den som har klumpfot på högerbenet och den som kör med ägg på gaspedalen får naturligtvis helt olika värden. Kan inte påstå att jag är särskilt försiktig med gaspedalen. Men jag en liten del stadskörning och mycket långkörning och då så mycket som möjligt med farthållaren aktiverad. Ligger på cirka en deciliter under min bils deklaration för blandad körning. Mätningen baserad på körjournal på bil jag haft nästan tre år.

#6 • Uppdaterat: 2016-02-02 06:24
Raywave

Kan bara berätta att jag som just nu kör varje dag till jobbet kör under deklarationen på min Mitsubishi Outlander PHEV, färddatorn visar 0.15 l/mil mot deklarationens 0.19 l/mil. Iofs inte kontrollerat färddatorn men eftersom jag inte fyllt på bensin på en månad är jag benägen att tro på den... Så det beror på körsättet, kör man som jag mest på batteri så är plug-in suveränt och supersnålt. Därför tycker jag inte man kan såga deklarationen helt. Väldigt många skulle ju klara sig inom batteriets räckvidd, speciellt om man kan ladda på jobbet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.