Nästa artikel
Bilfrågan: Farlig släpvagn utan broms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Farlig släpvagn utan broms?

Publicerad 23 oktober 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
Illustration: Johan Isaksson.
"750 kg knuffar på vid hård inbromsning utan att hjälpa till. Har obromsade släp blivit en farlig trend?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har under en tid letat efter skillnaden mellan bromsade och obromsade släpvagnar ur säkerhetssynpunkt. Men informationen är knapphändig. Hur stor är egentligen skillnaden i ett bromstest mellan ett obromsat och ett bromsat släp? Många köper ju numera obromsade släp som är lite billigare och lastar det upp till dess totalvikt, vilket i min värld ger 750 kg som knuffar på vid hård inbromsning utan att hjälpa till. Har obromsade släp blivit en farlig trend?
Jimmy F

Svar:
Vi Bilägare har dessvärre inte gjort några tester av bromsade mot obromsade släpvagnar. Möjligen kan vi få en fingervisning om skillnaden av våra bromstester med endast förare i bilen jämfört med fullastad bil. I det senare fallet blir bromssträckan vanligtvis omkring två meter längre. Med mindre sofistikerade bilar upp mot fyra meter längre. Så en skillnad lär det bli. Jag kan däremot inte hitta belägg för att det sker fler olyckor med obromsade släpvagnar. Det är nog mer vanligt med olyckor med tunga släp beroende på för tung last, felaktigt lastad vagn, ej tillräckligt surrad last och för hög hastighet. Det viktigaste är att välja rätt vagn med tanke på dragbil, last och hur frekvent man använder släpet. En liten brasklapp: Man kan förledas tänka att ”med min lilla bil ska jag förstås ha en obromsad släpvagn”. Men kom då ihåg att en obromsad släpvagn får köras i 80 km/tim bara om dess totalvikt är mindre än hälften av bilens tjänstevikt, eller om släpets totalvikt visserligen överstiger halva bilens tjänstevikt men vagnen är olastad och om dess tjänstevikt är lägre än halva bilens tjänstevikt. Annars är det 40 km/tim som gäller! Därutöver gäller självklart att följa reglerna om bilens maximalt tillåtna släpvikt, maxlast på släpet etc. Använd Transportstyrelsens släpvagnskalkylator!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2019-10-25 09:48
bgl

Du får ursäkta Axel61, vi förstår precis vad du menar, men 2 norrmän som bogserar varandra blir nästan en norgehistoria!

#7 • Uppdaterat: 2019-10-25 10:55
Gunnar Lindberg

Lastar du bilen tungt så ökar väggreppet och bromssträckan påverkas marginellt. Ett obromsat släp ökar inte bilens väggrepp. Bromssträckan förlängs vid maximal inbromsning.

#8 • Uppdaterat: 2019-10-23 18:40
milkylainen

Bäst var nog för 5 år sen.
En bättre begagnad Audi A4 sedan med några kalassopor bakom ratten kör med obromsat släp i 160 på E4:an.
De blåser förbi mig södergående i höjd med Arlanda.
På det obromsade släpet hade de bundit ett metallskåp, ca 1,7-2,0 meter högt, ståendes upprätt.
Det satt fast med en rem ovanför skåpet.
Om de klarade sig helskinnade så är det banne mig ett totalt mirakel. Minns det som det vore igår.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.