Nästa artikel
Bilfrågan: Farlig ljuslag?
Bilfrågan

Bilfrågan: Farlig ljuslag?

Publicerad 3 december 2014 (uppdaterad 4 januari 2016)
Är de europeiska reglerna för varselljus dåliga för trafiksäkerheten? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har sett många nya bilar som har den nya DRL-belysningen (Daytime Running Lights) fram och ingen belysning bak och även i mörker, dimma och kraftigt regn kör de utan bakljus. Nu har även jag köpt en ny bil, en Hyundai i30 med DRL fram. Inte heller den lyser bakåt i auto- eller 0-läge.

Jag vill synas i trafiken och kontaktade en Hyundaiverkstad för att få hjälp så att även baklamporna lyser på autoläge, men det går inte enligt dem.

Vad tycker ni om detta? Vem eller vad ska man höra av sej till för att försöka ändra lagen till att även gälla bakljusen? Tycker det här är ett steg tillbaka när det gäller trafiksäkerhet.

Anders

Svar:
I Sverige har vi haft varselljus sedan 1977 och det tog 34 år innan EU följde efter. DRL-ljusen, som infördes i hela EU 2011, syns bra framåt och kommer säkert att rädda många liv i Europatrafiken. Men i mörker och dålig sikt är det en trafikfara att en del bilar kör omkring utan bakljus. Många nya bilar har emellertid automatik som tänder halvljus/bakljus när dagsljuset falnar. Om det inte går att koppla bakljusen till DRL-systemet och din bil inte har halvljusautomatik får du helt enkelt försöka komma ihåg att själv slå på halvljuset när det är dålig sikt.

Lagen om varselljus på dagen finns i Transportstyrelsens författningssamling och det är till den myndigheten du ska vända dig med klagomål.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-12-04 12:40
hultarn

Bakljus och skyltlampor drar runt 20W tillsammans, det motsvarar 0.03 hk (om jag tänker rätt). Det är med andra ord.... INGENTING!

Jag har också sett många bilar som smyger runt inne i städer utan bakljus, folk tänker inte på att tända lyset. Långtifrån alla bilar har automatik.
Typisk korkad EU-regel.

#9 • Uppdaterat: 2014-12-11 16:27
Blixtfoto

"Jag vill synas i trafiken och kontaktade en Hyundaiverkstad för att få hjälp så att även baklamporna lyser på autoläge, men det går inte enligt dem."
Det gick att åka till månen på 60 talet, men bakljuset går inte att fixa.
Skitsnack.
Men om bilen har LED lampor bak, funkar det inte i snörök, med vanliga glödlampor behövs även dimbakljuset efter en stund.

#a • Uppdaterat: 2016-01-04 13:18
N-iklas

Automatikläget är en nödlösning och absolut inte den perfekta lösning som man allmänt tycks tro.

Automatiken kopplar i praktiken ur DRL som funktion och in med halvljuset istället och det innebär att bilar kör utan bakljus under alla omständigheter eftersom DRL i praktiken kommer att brinna större delen av tiden.
Automatiken hjälper endast under mycket speciella förhållanden.

Enda lösningen är att bakljusen är låsta till att brinna med DRL oavsett halvljuset eller andra inställningar.
Vilka nya bilar har det?
Vet bara Astra med säkerhet, någon Volvo och Audi har sagts skulle ha något liknade med om det fungerar på samma sätt som i Astra har jag inte haft tillfälle att undersöka.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.