Frågeställaren undrar om bilen i vänster fil får köra om innan ett övergångsställe. Illustration: Johan Isaksson.
”När jag krypkör över fartguppet vid övergångsstället blir jag omkörd i vänster fil. Är detta tillåtet?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
I Malmö finns åtskilliga rondeller med två filer där det strax efter rondellen även står fartgupp följt av ett obevakat övergångsställe. När jag krypkör över fartguppet i höger fil så blir jag i stort sett alltid omkörd i vänster fil vid dessa övergångsställen. Är detta tillåtet?
Magnus
Svar:
Det är i högsta grad otillåtet att köra om precis före eller på ett övergångsställe. Man får inte köra om varken bil, cykel eller spårvagn och det är också förbjudet att passera ett fordon som stannat vid ett övergångsställe för att släppa över gående.
En bilförare som bryter mot omkörningsförbudet i Trafikförordningen 3 kap. 40§ får böta 3 000 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du varit med om liknande situation som frågeställaren?
Fråga:
I Malmö finns åtskilliga rondeller med två filer där det strax efter rondellen även står fartgupp följt av ett obevakat övergångsställe. När jag krypkör över fartguppet i höger fil så blir jag i stort sett alltid omkörd i vänster fil vid dessa övergångsställen. Är detta tillåtet?
Magnus
Svar:
Det är i högsta grad otillåtet att köra om precis före eller på ett övergångsställe. Man får inte köra om varken bil, cykel eller spårvagn och det är också förbjudet att passera ett fordon som stannat vid ett övergångsställe för att släppa över gående.
En bilförare som bryter mot omkörningsförbudet i Trafikförordningen 3 kap. 40§ får böta 3 000 kronor.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du varit med om liknande situation som frågeställaren?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Obegripligt att någon ens kommer på tanken att köra om i anslutning till övergångsställe.
Men tvåfil inbjuder ju till det. Kanske en möjlighet att ha olika typer av farthinder (vänster/höger), och låta det vänstra vara av den typen som finns (exempelvis ) i Linköping, där farthindret "öppnar sig" baserat på händelse (i Linköpings-fallet, att en viss hastighet överskrids). I ovanstående, kanske händelsen istället skulle vara relaterat till att det vänstra fordonen detekteras som omkörande....
Länk Linköpingsmodellen: http://www.expressen.se/motor/linkoping-installerar-falluckor-for-fartsyndare/
Ännu mer obegripligt är det ju att ha övergångsställe vid utfarten ur en cirkulationsplats!
Just då en bilförare kör in och ut ur cirkulationsplatsen är uppmärksamheten lagd på övrig trafik och att då direkt efter utfarten tvingas observera presumtiva gående självsmordskandidater är för mycket.
Jag har 2 gånger råkat ut för denna typ av omkörning!
Båda gångerna har jag kört min Chevrolet full-size pick-up som genom sin längd,bredd, fjädring och relativt mjuka däck kan köras över farthinder i tillåten maxfart utan obehag.
Den omkörande som räknar med att jag sänker farten, men inte gör det, kommer i stor kris. Den ena gången tvärbromsade den omkörande till stillastående, andra gången körde hen på vänster sida om en refug!
Beror väl lite på om det finns en refug mellan dessa två filer dock. Finns det så är det ansett som två separata övergångsställ och då helt tillåtet att passera i den andra filen.
Räknas det ens som omkörning om det finns två separata filer? I flera rondellinfarter så har man ju en fil för de som ska till innerfilen och en fil för de som ska höger/rakt fram. Om man hårddrog detta så skulle ju ingen bil där får åka om det stod en bil bredvid.
Ett allmänt tips är också - man behöver inte köra i ensiffriga hastigheter över ett fartgupp. Bilen håller för mer! ;)
@AudiS4, tyvärr är du ute på mycket hal is i ditt resonemang. Marianne Sterner har helt rätt. Det är tyvärr så illa att du får inte ens köra om ifall det bara var en vanlig korsning. Lite text nedan hämtat från regelverket om körfältskörning. Så passa dig nästa gång, så du inte åker dit på ett par tusenlappar i böter.
Vägkorsning:
Du får inte köra om strax före eller i en vägkorsning – undantag som finns från denna regel finner du nedan.
Undantag:
om du ska köra om till höger – när framförvarande tydligt visar att han ska svänga till vänster
om trafiken regleras av en polisman eller genom trafiksignaler
om vägmärken eller något annat förhållande att trafiken på den vägen har väjningsplikt tvåhjuliga fordon – obs. kravet utan fara
Jag börjar förstå varför frågan ställts när folk i tråden bevisligen inte begriper när de gör en omkörning och inte.
Jag gissar att "regelkramarna" i detta har rätt. Ligger guppet i anslutning till ett övergångställe får man inte passera/köra om. Oavsett antal körfält. Sen är det en helt annan sak att många av oss inte vet, inte tänker eller struntar i det. Chansen att polisen gör något, framförallt om det sker lugnt, är mikroskopisk och i trafikintensiva miljöer (t ex Sveavägen i Stockholm) sker det regelmässigt. Lätt i detta att gömma vitsen med regeln: att vi inte ska köra på gångtrafikanterna. Så tänk före, du vill nämligen inte göra det...
Jag tänkte när jag läste frågan, att här har vi en korkskalle som inte borde ha körkort. Hur kan man ens ställa frågan?
När jag läser en del kommentarer i tråden blir jag mer än bara orolig.
Marianne skriver helt rätt i sitt svar!
Det spelar ingen roll hur många körfält det är!
Har en bil stannat vid ett övergångsställe så är det och har alltid varit förbjudet att passera denna.
Totalt onödigt och lika klantigt som att ha sin bli blockerande ett övergångsställe när man står i en bilkö.
För många år sen stod jag i vänster körfält på Ringvägen i Stockholm, nära Åhléns. Framför mig från vänster har en tjej med barnvagn börjat gå över gatan. I backspegeln ser jag en BMW komma i full fart. Jag pumpar med bromspedalen så att de blinkande bromsljusen ska få idioten på andra tankar, vilket han struntar fullkomligt i. Tutar jag kommer kanske tjejen att börja springa, vilket vore förödande, så jag väntar. När BMW:n är nästan framme så tutar jag, vilket får tjejen att hoppa till och stanna upp ett ögonblick, tillräckligt länge för att BMW:n inte ska klippa barnvagnen.
Angående rondeller, det här är också några år sen, kom en tjej in på jobbet och beklagade sig över tokiga cyklister. Hon var på väg genom rondellen när en cyklist, som också var på väg genom rondellen, kör ut framför henne och tvingar henne att bromsa.
Det tog en stund innan hon insåg att cyklisten hade sin fulla rätt att svänga vänster i en rondell, precis som alla andra.
Att Magnus ens ställer frågan.
Varför krypköra?
Hål trafik rytmen istället.
**Så blir du inte omkörd**
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.