Gula stopplyktor hör inte till vanligheterna, men är tillåtet på äldre modeller.
"När Porscheföraren bromsade till inför några tvära kurvor fick jag se att hans bromsljus lyste gula. Det måste väl vara fel?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag hamnade bakom en fin gammal Porsche häromdagen. Den hade halvljus och röda, små baklyktor tända. Vägen var krokig och rolig och vi stod på lite båda två. När Porscheföraren bromsade till inför några tvära kurvor fick jag se att hans bromsljus lyste gula. Det måste väl vara fel? Hade han kopplat in blinkerslampor av misstag, kanske?
Albin
Svar:
Gula stopplyktor hör ju inte till vanligheterna ens på äldre bilar, men är tillåtet på 1995 års modeller och äldre. I Transportstyrelsens föreskrifter om bilar och släpvagnar TSFS 2013:63 kan man läsa i 21 kapitlet, 122 paragrafen följande:
"Bil och släpvagn av 1995 eller tidigare års modell ska ha minst en stopplykta baktill som avger rött eller gult ljus bakåt när bilens färdbroms används."
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Har du sett gula stopplyktor någon gång?
Fråga:
Jag hamnade bakom en fin gammal Porsche häromdagen. Den hade halvljus och röda, små baklyktor tända. Vägen var krokig och rolig och vi stod på lite båda två. När Porscheföraren bromsade till inför några tvära kurvor fick jag se att hans bromsljus lyste gula. Det måste väl vara fel? Hade han kopplat in blinkerslampor av misstag, kanske?
Albin
Svar:
Gula stopplyktor hör ju inte till vanligheterna ens på äldre bilar, men är tillåtet på 1995 års modeller och äldre. I Transportstyrelsens föreskrifter om bilar och släpvagnar TSFS 2013:63 kan man läsa i 21 kapitlet, 122 paragrafen följande:
"Bil och släpvagn av 1995 eller tidigare års modell ska ha minst en stopplykta baktill som avger rött eller gult ljus bakåt när bilens färdbroms används."
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Har du sett gula stopplyktor någon gång?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag bråkade med bilprovningen en gång. En MC från -68 som var typad i Sverige och bara gått här. Helt uppenbart original men med gul / orange bromsljus. Först skulle jag vara tvungen byta baklykta på den, men till slut hittade en bilprovare klausulen där äldre, ej ombyggda fordon, fick ha gult eller orange bromsljus.
Kan godkännandet av gult bromsljus vara en anpassning för veteranbilar där den röda färgen med åren kan blekna och till slut uppfattas som gult?
Många tyska bilar från 50 talet hade gula broms/blinkljus Ett exempel är Opel Rekord 55-57 någonstans. Ävenså hade Mercedes någon modell (osäker på vilken) med kombinerat gult broms/blinkljus. I Sverige var det mer vanligt med röda kombinerade broms/blinkljus (Kan ha berott på en större önskan om export till USA där det fortfarande är vanligt med röd bakre blinker.
Mycket roligare att bromsa gult än att blåsa rött eller hur. Egentligen är detta sarkasm utan en nödvändighet att allt skall fungera. Om Byråkrater börjar tänka som människor och individer så kommer allt att fungera. En person med ett veteran fordon ställer inte till en situation där den omgivande fordonsparken måste ta ett beslut om att fordonet framför tänder lampor röda eller gula. Om bilister runt omkring detta fordon måste få större information då måste man ställa in sitt förar bevis. Alla åker inte modern sportbil. ( med ingen sikt i gatuplan ).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.