Om bilen fortfarande har fabriksgaranti, byts ett trasigt hjullager gratis.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Ingår det i Toyotas garanti att byta ett hjullager?
Veronica
Svar:
Så länge bilen omfattas av fabriksgarantin byter Toyotas verkstäder ett trasigt hjullager utan kostnad.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du fått något åtgärdat på fabriksgarantin?
Fråga:
Ingår det i Toyotas garanti att byta ett hjullager?
Veronica
Svar:
Så länge bilen omfattas av fabriksgarantin byter Toyotas verkstäder ett trasigt hjullager utan kostnad.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du fått något åtgärdat på fabriksgarantin?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Enda gången jag köpt en ny japansk bil (Honda) lärde jag mig hitta till verkstan.
En stötdämpare havererade på några dagar.
Bilen levererades med hjulvinklar utanför specen.
Styrväxeln började glappa efter någon månad så det klickade i ratten när man släppte kopplingen.
Lacken på ovansidan av höger tröskel var så tunn att den rostade på tre månader.
Synkningen av växellådan tillät inte snabba växlingar. Den punkten löstes inte.
Mäkinen: Ja, man kan ha otur även med en japansk Honda, även om det verkar som att fler haft bekymmer med sina brittiska Hondabilar.
Det enda jag kan skylla britterna för av mina problem var rosten. Resten var japanska prylar.
Vad är slitagedelar och vad är garanti? Det är frågan. Kör man 20 000 mil under garantitiden kan man väl acceptera lager som slitage men innan 10 000 skulle jag anse att det är garanti. Finns inga riktlinjer så långt jag vet utan man är utlämnad till godtycke.
Jag hade stora problem med lagren i pinjongen i min Toyota HiAce. De fick bytas var 3000 mil. Toyota fixade aldrig det underliggande problemet och så fort garantin var slut så hade man inget som helst intresse stå för nya lager. Toyota förlorade en kund för livet genom sin miserabla attityd.
Det var märkligt Peter i Sydney. Toyota har ju annars gjort sig kända för sin kundvård. Kanske att man har en annan prioritering och synsätt i Australien än i Europa?
MVH AL
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.