Nästa artikel
Bilfrågan: Får jag mer garanti?
Bilfrågan

Bilfrågan: Får jag mer garanti?

Publicerad 27 december 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har problem med felfungerande teknik i sin Mercedes B 180 från 2014.
”Verkstaden har gjort olika åtgärder, ingen har hjälpt. Hur går jag vidare?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
2014 köpte jag en ny Mercedes Benz B 180 bensin. Redan efter någon månad började det dyka upp olika varningar i displayen och bilen har bromsat in. Varningarna har varit ”PRESAFE systemet ur funktion” och ”ESP off” vid minst fem tillfällen. Dessutom har motorstyrningslampan tänts vid ett tillfälle.
Som tur är har det inte inträffat vid färd på motorväg utan jag har kunnat stanna, stänga av motorn och sedan starta igen så har det fungerat.
Dessutom har vid minst femton tillfällen den röda avståndsvarningen tänts åtföljt av två kraftiga pip, vid alla tillfällen vid körning rakt fram utan några andra bilar i närheten. Verkstaden har gjort olika åtgärder, den senaste var utbyte av radarn. Inte heller detta har hjälpt.
Jag är mycket besviken att man inte har kunnat lösa problemen innan garantin gick ut. Hur går jag vidare?
Åke Johansson
 
Svar:
Du får fortsätta lämna din bil till verkstaden för felsökning. Enligt generalagenten Mercedes-Benz Sverige AB ska kostnaden för fel som påpekats under garantitiden täckas av garantin även fortsättningsvis.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att felet kan vara?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-12-27 08:19
Stefan Eriksson

Vad tror du att felet kan vara? Jag tror inte att någon på Forumet har svaret på den frågan när inte ens Mercedes
klarar att åtgärda sin egen bil. Jag får intryck av att Åke har varit lite för snäll, jag hade reklamerat varje tillfälle bilen krånglar och efter 3 tillfällen begärt hävning av köpet.

#2 • Uppdaterat: 2016-12-27 08:53
LennartJ

Mitt tips. Byt verkstad. Jag hade ett märkligt fel på min nya Volvo för 20 år sedan, som verkstaden på försäljningsstället jag hade köpt bilen inte lyckades åtgärda. Jag körde in bilen till en annan verkstad, samma företag. Jag hämtade bilen samma dag. Gick problemfritt i dryga 20.000 mil tills jag sålde den.

#3 • Uppdaterat: 2016-12-27 09:49
Stefan Eriksson

Jättebra tips Lennart! Kan ju vara så att samma person försökt åtgärda bilen varje gång och inte har rätt kompetens för detta fel som jag i och för sig som lekman uppfattar som ett programvarufel och inget mekaniskt fel.

#4 • Uppdaterat: 2016-12-27 18:33
Evo

Sälj bilen så snabbt det går... Detta är bara början.

#5 • Uppdaterat: 2017-01-08 22:28
CEAT

Det är måndagsexemplaren man är rädd för att få. Det är riktigt tråkigt att vi som köper en helt ny bil ska ha så svårt för att reklamera den och få en ny. Ingen köper en skjorta och behåller den som visar sig ha hål och sakna 2 knappar utan att reklamera. Pengar tillbaka eller en ny vara. Du har ju inte köpt en begagnad bil, du har köpt en bil för flera 100 tusen som ska fungera. Jag håller med om att du bör byta verkstad, där kan en del av svaren finnas.

#6 • Uppdaterat: 2017-01-16 20:15
Raphael

Kan vara en ABS givare som inte har full kontakt, de styr ju ESP systemet.

#7 • Uppdaterat: 2019-09-11 09:34
Ingemar Bohman

Evo!!!!!
Blir bilen bättre av att sälja den?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.