Frågeställaren undrar om pannlampa är godkänd cykelbelysning.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Får godkänd cykelbelysning utgöras av en pannlampa med vitt ljus framåt på cyklistens hjälm, och en dito med rött ljus bakåt?
Då har man ju ljus även när man till exempel ska låsa upp cykeln i mörker.
J C
Svar:
En cykel som körs i mörker ska vara försedd med belysning och reflexer, men att komplettera den fasta belysningen med pannlampa och/eller reflexer på föraren kan ju vara bra, förutsatt att det inte finns risk för att andra trafikanter bländas. Den risken kan vara överhängande med dagens starka LED-lampor. Man får heller inte bryta mot regeln i trafikförordningen 3 kap. 76 § genom att visa ljus av annan färg än vitt eller gult framåt eller visa vitt ljus bakåt.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Borde alla cyklister ha pannlampa eller tycker du att de bländar dig som bilist?
Fråga:
Får godkänd cykelbelysning utgöras av en pannlampa med vitt ljus framåt på cyklistens hjälm, och en dito med rött ljus bakåt?
Då har man ju ljus även när man till exempel ska låsa upp cykeln i mörker.
J C
Svar:
En cykel som körs i mörker ska vara försedd med belysning och reflexer, men att komplettera den fasta belysningen med pannlampa och/eller reflexer på föraren kan ju vara bra, förutsatt att det inte finns risk för att andra trafikanter bländas. Den risken kan vara överhängande med dagens starka LED-lampor. Man får heller inte bryta mot regeln i trafikförordningen 3 kap. 76 § genom att visa ljus av annan färg än vitt eller gult framåt eller visa vitt ljus bakåt.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Diskutera: Borde alla cyklister ha pannlampa eller tycker du att de bländar dig som bilist?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Naturligtvis ska de inte ha pannlampa, men rejält lyse och reflexer på cykeln.
Det vore bättre om de vore tvungna att använda hjälm och någon form av verksam hjärnaktivitet innanför hjälmen!
Det är inte vad det står i Kap 3 . Inget att det ska vara fast monterat på cykeln. Bara att det ska vara vitt ljus framåt.
76 § Under färd på väg får från ett fordon
1. inte visas annat än vitt eller gult ljus framåt, samt
2. inte visas vitt ljus bakåt annat än vid backning eller vid arbete som kräver vitt ljus.
Detta gäller dock inte lykta med annan färg som föreskrivits för fordonet.
På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning,
3. baklykta på cykel,
4. stopplykta som är särskilt anordnad som nödstoppssignal, samt
5. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Transportstyrelsen föreskriver.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte sådana lyktor som används för att ge tecken P11, kör in till vägkanten och stanna framför polisfordonet, enligt 7 kap. 2 § vägmärkesförordningen (2007:90). Förordning (2009:960).
Finns inga hinder för pannlampa. Kör på!
När jag läste rubriken trodde jag att det var någon som kopierat mitt trick för att bättra på helljuset.
Något lyse överhuvudtaget vore önskvärt.
Henrik_gbg, Vrider inte du på huvudet när du närmar dig en korsning? Tittar du bara rakt fram, och hoppas att ingen kommer, eller? I så fall är du en av många cyklister utan hjärnaktivitet. se #1
Både cykellyse och pannlampa kan ju inte vara fel.
Cykellyset är förstås ställt så att det inte bländar och med pannlampan får man använda hjärnan (den där leverpastejaktiga saken bakom pannlampan) så att man inte bländar.
Jag mötte en tant som kom gående med rött ljus framåt. Det är förmodligen inte förbjudet, men jag skulle nog alt en annan färg.
Säker på att hon inte är polis Roy J?
Jag mötte en cyklist på en mörk gångväg. Han var helt nersläckt och syntes knappt tills han lyfte på huvudet. Han var nämligen så trött att han hängde med huvudet och stirrade ner i backen.
@henrik gbg. Av transportstyrelsens hemsida framgår följande om cykelns utrustning bl a avseende belysning: "en lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklyktan får vara av blinkande typ om den blinkar med minst 200 blinkningar/minut.
strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
röd reflex baktill,
vit reflex framtill och,
vit eller orangegul åt sidan.
En cykel ska alltså vara försedd i sig själv med belysning, den författningstext du hänvisar till avser endast färgen på belysning framåt och bakåt. Att ha både belysning som pannlampa och fast belysning är väldigt störande eftersom pannlampan sítter så högt att den alltid blir bländande. För övrigt verkar det som om många cyklister har satt i system att rikta även den fasta belysningen så högt att den blir bländande. Då ser de ju inte hur vägen framför dem ser ut! Dagens LEDlampor är ju väldigt ljusstarka!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.