Nästa artikel
Bilfrågan: Får jag filtervarning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Får jag filtervarning?

Publicerad 20 april 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har en Peugeot 508 SW från 2011 och undrar om bilen varnar när det är dags att byta partikelfilter.
”Hur märker jag om partikelfiltret blir igensatt? Blir jag varnad på displayen eller är det bara nyare bilar som har den funktionen?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Peugeot 508 GT SW 2011 har gått drygt 4 200 mil. Hur märker jag om partikelfiltret blir igensatt? Blir jag varnad på displayen eller är det bara nyare bilar som har den funktionen? Vinterdäcken har inga lufttryckssensorer men varningen kommer först efter cirka 40 kilometer. Kan det programmeras?
PW
 
Svar:
Peugeot har inget fast bytes-intervall för partikelfilter. Du märker att filtret är igensatt om motorn börjar kännas orkeslös och kanske går ryckigt. Men din bil ska själv varna om det blir något fel på filtret. Vid service ska dessutom partikelfiltret kontrolleras.
När du lägger vinterhjul utan sensorer på bilen kan TPMS-systemet stängas av så det inte varnar alls.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du erfarenhet av igensatt partikelfilter?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-04-20 11:12
Pi

Har 508:an verkligen TPMS-sensorer i hjulen ? 308:an är i vart fall ABS-baserad TPMS och då slipper man ju dessa sensorer. Däremot skall man ju kalibrera systemet när man kollat så att lufttrycket är OK.

#2 • Uppdaterat: 2016-04-20 12:49
HT19

Ett tips för den som skall byta partikel filter. Köp det på eBay i England. Jag gav 2500kr för mitt filter inkl frakt. Plus 1500kr för bytet och nollställning av tryckgivare och påfyllning av adaptiv.
Biligast verkstaden i Sverige ville ha 12500kr för bytet...

#3 • Uppdaterat: 2016-04-20 12:58
JorgenE

Om filtret börjar bli fullt p.g.a. uteslutande kortkörningar med kall motor så kommer det i god tid en varning i displayen.
Att filtret blir fullt i dessa modeller tillhör dock sällsyntheterna. Tack vare Peugeots additivsystem så blir regenereringsfasen osedvanligt kort och effektiv och klaras av att slutföras även vid korta sträckor, vilket man tyvärr inte kan säga om många andra märken, där igentäppta filter är vardagsmat.

#4 • Uppdaterat: 2016-04-20 16:04
StBa

Partikelfilter...hmmm. En dammsugar påse på utsläppet är vad ingenjörer lyckats åstakomma på de flesta diesel modeller. Beklagligt att de är så låg kunskap så att de låter användarna av systemen både ta handahavandet samt kostnaden. Ynkligt ! Har en golf 2010 och den blev fixad under garantitiden, min fråga om de bytte eller gjorde nåt annat, svaret blev bara tystnad.

#5 • Uppdaterat: 2016-04-20 17:20
Styggavargen

Eller så skaffar man en bensinare och slipper alla dessa problem...

#6 • Uppdaterat: 2016-04-20 20:47
hultarn

Är det inte renoverade DPF:er som monteras? Eller har man inte det till personbilar?

#7 • Uppdaterat: 2016-09-26 08:32
Diod

JorgenE.....
Jag har en 508SW-2012, 1,6 e-Hdi (motor 9HR (DV6C) med en sk. MPC växellåda och du skriver att Peugeot har additivsystem, är det typ Ad-blue du tänker på?
Hur är det på årsmodell 2012? Jag har inte hört att min bil skulle ha något sådant men jag kan ha missat det.

HT19.....
köpet på Ebay, har du någon länk till stället där du köpte filtret?

För övrigt är jag supernöjd med min peugeot 508SW. Den har rullat 6800mil helt felfritt, bara servat den och den rullar på.

#8 • Uppdaterat: 2017-05-03 11:55
Diod

Nu har bilen 508SW gått 7600mil och ska servas på fredag 5 maj 2017. Peugeot märkesverkstad ville ha 3200kr för en sk. mellanservice men jag hittade en Meca serviceverkstad som gör det för 2400kr, hepp!
Bilen har gått felfritt 7600mil, endast servat den och bytt en parkeringsglödlampa. Supernöjd!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.