Frågeställaren undrar vad som händer i bilbesiktningen bilen chiptrimmas.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Vad händer med försäkringen och hos bilbesiktningen om jag chiptrimmar min bil? Jag ändrar ju bilens originalvärden som den har registreringsbesiktigats med.
Staffan
Svar:
Det är inte tillåtet att förändra motorns effekt eller utförande utan att låta bilen genomgå en registreringsbesiktning för att säkerställa att ändringen uppfyller gällande krav på avgasutsläpp.
De flesta erbjudanden om ”Chiptrimningar” är olagliga. Det är endast trimsatser framtagna av respektive biltillverkare som kan godkännas vid en registreringsbesiktning.
Exempelvis Volvo erbjuder ”Chiptrimning” till flera bilmodeller och alla deras mjukvaror är avgascertifierade. Ett intyg om detta ska uppvisas vid en registreringsbesiktning.
Om det vid en kontrollbesiktning kan fastställas att en bil är olagligt chiptrimmad ska den underkännas.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
Diskutera: Vad tycker du om chiptrimmning?
Fråga:
Vad händer med försäkringen och hos bilbesiktningen om jag chiptrimmar min bil? Jag ändrar ju bilens originalvärden som den har registreringsbesiktigats med.
Staffan
Svar:
Det är inte tillåtet att förändra motorns effekt eller utförande utan att låta bilen genomgå en registreringsbesiktning för att säkerställa att ändringen uppfyller gällande krav på avgasutsläpp.
De flesta erbjudanden om ”Chiptrimningar” är olagliga. Det är endast trimsatser framtagna av respektive biltillverkare som kan godkännas vid en registreringsbesiktning.
Exempelvis Volvo erbjuder ”Chiptrimning” till flera bilmodeller och alla deras mjukvaror är avgascertifierade. Ett intyg om detta ska uppvisas vid en registreringsbesiktning.
Om det vid en kontrollbesiktning kan fastställas att en bil är olagligt chiptrimmad ska den underkännas.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
Diskutera: Vad tycker du om chiptrimmning?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Chipsatserna är väl numera utformade för mycket snabb återgång till originalutförande. T ex inför en vanlig besiktning. Problemet är väl snarare om motorn rasar och försäkringsbolaget tycker att det är värt att dissikera motorskadorna.
Det sker inte så mycket som man tror när man chipstrimmar en vanlig "Svensson-bil". Inte så det är värt pengarna. Sedan är det ju det med att om något händer med bilen och det framgår att man chipstrimmat så utgår det ingen ersättning från försäkringsbolaget. Man får några hästar mer och kanske "beroende på körsätt" kan bilen dra marginellt mindre drivmedel men det tar ju tid att tjäna in chipstrimningen.
JA, absolut man måste chiptrimma bilen därför att:
1) man kan spara bränsle.
2) motors livstid kan bli längre, mindre risk för dyra och miljöskadliga reparationer, t.ex. om man avaktiverar EGR ventil.
3) man är trött av felaktig miljöpolitik med olika typer av nonsens omgående utsläpp, "vad är miljövänligt och vad är inte".
Tror ni inte så? Precis man tror i kyrka HA HA och ni folket kommer att få överraskningen nästa valet i Sverige. Titta idag på USA och Trump triumfen. Det är precis ett bra exempel och resultat av felaktig utopisk politik och den "miljövänlig religion" som ni skapade och tror i.
http://www.arbetarbladet.se/motor/trimma-bilen-lagligt
Även om bensinförbrukningen går ner och du får lite mer klös i motorn så kan det bli en dyr historia om du får motorras så kan det bli problem om du har en gällande maskinskadeförsäkring eller gällande garanti. Kollar försäkringsbolaget eller verkstaden upp motorn får du själv stå för kalaset.
För att en chiptrimning ska bli godkänd så krävs ofta en uppgradering av bromsarna, vilka annars ofta är undermåliga. Jag vet flera som fått turbohaverier inte långt efter att de chiptrimmat. Bränslepumpen kan vara undermålig efter trimning varpå motorn hackar vid gaspådrag.
För det första chiptrimmas inte bilar idag, förutom anslutning av KCR-boxar eller liknande. Istället mappas styrdatorerna, d.v.s. ny programvara laddas ner till styrdatorn.
Jag har låtit min bil mappas om efter att ha bytt insug och avgassystem, från 230 hk och 350 NM till ungefär 300 hk och 420 NM. Detta gjordes för 5 år sedan och resultatet är betydligt mer prestanda utan ökad bränsleförbrukning, ca. 0.8 l/mil vid blandad och någorlunda laglig körning. Bilprovningen har inga invändningar.
......och vad hade Trump med chiptrimning att göra???
Och till vilken nytta. Vänta och kör om tills det kan ske säkert. I övrigt får man inte köra fortare 120.
ViB har fel på en punkt:
Det är inte erbjudandet om chiptrimning som är olagligt. Företaget som gör åtgärden gör inget olagligt. Bilägaren gör däremot något olagligt om han (misstänker att det är en försvinnande liten andel kvinnor bland chiptrimmarna) tar ut bilen på allmän väg. Det är därför företagen finns kvar: de lever i en sorts gråzon.
Bilprovningen har inga invändningar så länge de inte märker det i sina system. Vilket de inte gör.
Här är ett annat problem: bilar som omfattas av helhetsgodkännande inom EU är i praktiken omöjliga att göra en ny registreringsbesiktning på utan intyg från biltillverkaren. Vilket man inte får, om man inte köpt biltillverkarens egen trimning. Vilket i sin tur plockar bort nästan alla utom Volvos Polestar-trim.
Är det fel att lagen ser ut som den gör? Jag tycker det.
Betyder det att bilen är laglig, om den är trimmad? Nej.
Dessutom finns en grund för försäkringsbolag att sänka eller helt vägra ersättning vid skada. I praktiken brukar de bara vägra maskinskada, om allt är snyggt och diskret. Snickrar man däremot ihop ett monster kan man däremot räkna med att vagnskadeförsäkringen också är väderlös.
Återigen, chipstrimning görs inte idag, styrdatorn mappas, d.v.s. ny variabel programvara laddas in. Då kan olika egenskaper skräddarsys efter hur bilen ska användas, bankörning t.ex.
Vilket var en av de frågar jag fick inför min bils mappning. Eftersom jag inte kör bana med min bil ville jag ha maximalt vridmoment vid lågt varvtal för att bland annat underlätta omkörningar utan nedväxling. Sålunda börjar turbon att ladda redan under 2000 rpm med ett max vid 3000. Norr om det varvtalet används inte särskilt mycket vid landsvägskörning, däremot är det intressant vid bankörning.
Och igen - bilprovningen har inga invändningar eftersom avgasvärdena ligger väl inom de tillåtna och bränsleförbrukningen är densamma som före mappningen.
Det är en sak att bilprovningen inte säger något och en helt annan vad försäkringsbolaget säger vid en olycka om de märker att bilen är mappad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.