Frågeställaren undrar om det är okej att montera extraljus på en Volkswagen T-Roc.
”Stör det något som har med trafiksäkerheten att göra?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Kan man på en Volkswagen T-Roc montera tre extralysen framtill eller stör det något som har med trafiksäkerheten att göra. Har frågat olika verkstäder samt försäljaren men fått olika svar.
Prenumerant 1009344
Svar:
Sverige har ett undantag från EU-reglerna då det gäller begränsningen av antalet extraljus som inom EU är två. Så det är tillåtet att montera tre extralysen på din bil.
Frågan är väl snarare om du kan montera dem utan att lysena stör övrig utrustning som P-sensorer radar för säkerhetssystem etc. Men det kan förstås din auktoriserade verkstad ge besked om. I många fall går det inte att hitta utrymme där strålkastarna inte skymmer annan elektronik.
Då är endast en mindre utrymmeskrävande ljusramp ett sätt att få mer ljus.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Kan man på en Volkswagen T-Roc montera tre extralysen framtill eller stör det något som har med trafiksäkerheten att göra. Har frågat olika verkstäder samt försäljaren men fått olika svar.
Prenumerant 1009344
Svar:
Sverige har ett undantag från EU-reglerna då det gäller begränsningen av antalet extraljus som inom EU är två. Så det är tillåtet att montera tre extralysen på din bil.
Frågan är väl snarare om du kan montera dem utan att lysena stör övrig utrustning som P-sensorer radar för säkerhetssystem etc. Men det kan förstås din auktoriserade verkstad ge besked om. I många fall går det inte att hitta utrymme där strålkastarna inte skymmer annan elektronik.
Då är endast en mindre utrymmeskrävande ljusramp ett sätt att få mer ljus.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ledramp vid kylarn. Klart!
"Frågan är väl snarare ..." ? Det var ju precis det frågan var!? Sen hänvisar ni till verkstaden, som frågeställaren ju redan kontaktat - tre olika, dessutom!
Vilket jäkla goddag-yxskaft-svar.
Det är ju egentligen lite olika frågor. Dels om man kan täcka för såpass stor yta som 3 extraljus tar ur kylningssynpunkt, dels tillse att t ex ev radar inte täcks för. Sen inte minst - hur kan man ordna en stadig infästning...
Största sannolikheten att lyckas är nog som redan föreslagits att istället montera en LED-ramp och det borde nog ske via en märkeshandlare - om man har en bra sådan verkstad i närheten. Då får dom ju ta helhetsansvaret för att det monteras rätt.
Om T-Roc har radarn bakom emblemet som många VW har så är det svårt med 3st extraljus. Då är en ramp mer lämplig och borde gå fritt även ovan nummerskylten.
Det svåra idag är att få ut en helljussignal vilket kräver en separat Can-Bus box då bilen i sig inte har någon "helljussignal" som man kan trigga med.
Hopplöst med allt elektroniskt bling-bling som gör att man inte ens kan sätta extraljusen vart man vill.
.
Jag har sett dom som monterat ljusramp på taket, använt takrelingen och fäst en planka tvärsöver och på plankan monterat en lång smal ljusramp (led), bör fungera även på en t-roc
Om bilen har ett led ljus system så lär det vara en krånglig historia att plussa på ljus som inte är konfigurerat med systemet och dess sensorer.
Radar parkeringssensorer autobroms.
Är säkert bra för storstäder söderut, men för oss i glesbyggden är rejäla extraljus av betydligt större nytta för säkerheten.
Djur får man bromsa för nästan dagligen. Kökrock har jag aldrig råkat ut för, kör yrkesmässigt sedan 24år.
Djur är svåra att förutse, kökrockar är relativt enkla att förebygga genom att hålla avstånd och titta framåt.
Tyvärr prioriterar alla fordonstillverkare city egenskaper. Men det är ju i stan det finns alternativ till bil.
Med en så ny bil skulle jag tagit ett prat med säljaren. Är denne det minsta intresserad av din kommande affär om några år så får han/hon hjälpa dig antingen med ett pris på montage eller visa var/ hur man får ut en styrsignal.
Koppla bort ev radar borde också gå, då det är ett konstruerat hinder.
@Tvärnit, det krångliga är som EnannanRobban säger - man behöver ett can-bus-interface som "lyssnar" efter helljussignalen. Interfacet kostar ca 1500 kr monterat och klart. I övrigt är det inget krångel.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.