På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag har nyligen köpt en Mazda 2, som tillverkats i Mexiko i december 2015. Den togs i trafik i Sverige först i april 2016. Nu har jag fått reklam från ett välkänt rostskyddsföretag som menar att jag ”bör” rostskyddsbehandla bilen. Mazda har så vitt jag hört inte så bra rostskydd. I så fall, vilken av de tre olika rostskyddsbehandlingarna som de erbjuder bör jag välja? Bilen är ju nu tre år, men har bara rullat 1200 mil. Kostnaden för att rostskydda är ju ganska hög. Behövs en extra behandling?
Inger
Svar:
Vi vände oss till Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström på Rostskyddsmetoder AB. Han svarar att i princip bör man välja en mer omfattande behandling ju längre det är tänkt att bilen ska behållas. Om du bara tänkt ha bilen ett par år kan du låta bli efterbehandling, om du inte vill använda den som ett försäljningsargument senare. Mazda har under senare år förbättrat bilarnas rostskydd och ger bilarna ett grundskydd i importhamnen i Holland.
När Vi Bilägare testade Mazda 2 2015, bedömdes också rostskyddet. Motorhuv, dörrar och baklucka befanns vara behandlade inuti i fram- och nederkant men ojämnt och med mindre bra tätning i hörnen. Undertill fanns ett bra PVC-skydd. Balkarna var generöst sprutade men med mindre bra spridning. Plus för plasttank. Betyget blev en 3:a vilket innebär att rostskyddet håller normalklass. Någon form av behandling har gjorts på fabrik eller i importhamn. Extrabehandling blir nödvändig på sikt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
GRP
Har du ändrat dig? Var Toyota du sa var sämst....,
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.