Illustration: Johan Isaksson
"Det borde vara betydligt värre, när man mer eller mindre sitter på stora batterier. Har någon undersökt det?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Hur är det med skadliga elektriska fält i elbilar? Det borde vara betydligt värre, när man mer eller mindre sitter på stora batterier, än i de bensinbilar ni undersökte för flera år sedan. Har någon undersökt hur det är med elbilars elektriska fält?
Lars Holmqvist
Svar:
Nej, det finns ingen nyligen gjord jämförelse av den typ vi gjorde. Men efter Vi Bilägares undersökning redovisade Strålskyddsmyndigheten en rapport från mätningar av i stort sett alla trafikslag - bilar, bussar, fjärrtåg, Arlandabanan, spårvagnar, T-bana, fartyg och flygplan - utförd mellan 1993 och 2010. Mätningarna gjordes på slumpvis valda platser för passagerare. I rapporten kan man läsa: ”Samtliga mätvärden ligger väl under de rekommenderade maxvärdena för allmänheten. De högsta värden uppmättes i tåg. Medelvärdet i tåg var omkring 2-27 mikrotesla beroende på tåg- och vagnstyp. I pendeltåg kunde magnetfält på upp till 80 mikrotesla mätas vid enstaka tillfällen. Den rekommenderade maxnivån för magnetfält alstrade av tågnätet är 300 mikrotesla. I bilarna mättes magnetfält i medelvärde runt 1,6 μT eller lägre.” Strålskyddsmyndigheten fann också att bildäcken skapade starka magnetfält, vilket löstes med material som ”jordade” däcken mot vägen. Som kuriosa kan jag nämna att när vi sprang omkring och mätte bilar så fick vi för oss att mäta vid våra egna arbetsplatser också. Där hade vi högre värden än i någon av de bilar vi mätte. Värdena fluktuerade stark mellan olika mätningar. Det visade sig att en hisskabel fanns strax under golvet, vilket ledde till en ny dragning av kablaget.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Förtydligande om elektriska fält:
Erik Rönnblom svarar på frågan om elektriska fält i bilar. Det blev nog lite fel där för svaret som gavs var om magnetiska fält i bil och som så var det korrekt. När det gäller elektriska fält så hänger det ihop med spänningen och inte så mycket med strömmen. Eftersom dessutom elektriska fält lätt skärmas av genom metall så är de elektriska fälten i en bil mycket låga. Däremot om man jobbar under huven med motorn igång kan det finnas anledning att fundera. Där kan äldre bilar ge högspänningspulser från tändspolen som går ut över oskärmade tändkablar och som ligger på gränsen till Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om elektromagnetiska fält. Torde dock inte vara ett problem i nyare bilar.
Kjell Hansson Mild
Fråga:
Hur är det med skadliga elektriska fält i elbilar? Det borde vara betydligt värre, när man mer eller mindre sitter på stora batterier, än i de bensinbilar ni undersökte för flera år sedan. Har någon undersökt hur det är med elbilars elektriska fält?
Lars Holmqvist
Svar:
Nej, det finns ingen nyligen gjord jämförelse av den typ vi gjorde. Men efter Vi Bilägares undersökning redovisade Strålskyddsmyndigheten en rapport från mätningar av i stort sett alla trafikslag - bilar, bussar, fjärrtåg, Arlandabanan, spårvagnar, T-bana, fartyg och flygplan - utförd mellan 1993 och 2010. Mätningarna gjordes på slumpvis valda platser för passagerare. I rapporten kan man läsa: ”Samtliga mätvärden ligger väl under de rekommenderade maxvärdena för allmänheten. De högsta värden uppmättes i tåg. Medelvärdet i tåg var omkring 2-27 mikrotesla beroende på tåg- och vagnstyp. I pendeltåg kunde magnetfält på upp till 80 mikrotesla mätas vid enstaka tillfällen. Den rekommenderade maxnivån för magnetfält alstrade av tågnätet är 300 mikrotesla. I bilarna mättes magnetfält i medelvärde runt 1,6 μT eller lägre.” Strålskyddsmyndigheten fann också att bildäcken skapade starka magnetfält, vilket löstes med material som ”jordade” däcken mot vägen. Som kuriosa kan jag nämna att när vi sprang omkring och mätte bilar så fick vi för oss att mäta vid våra egna arbetsplatser också. Där hade vi högre värden än i någon av de bilar vi mätte. Värdena fluktuerade stark mellan olika mätningar. Det visade sig att en hisskabel fanns strax under golvet, vilket ledde till en ny dragning av kablaget.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Förtydligande om elektriska fält:
Erik Rönnblom svarar på frågan om elektriska fält i bilar. Det blev nog lite fel där för svaret som gavs var om magnetiska fält i bil och som så var det korrekt. När det gäller elektriska fält så hänger det ihop med spänningen och inte så mycket med strömmen. Eftersom dessutom elektriska fält lätt skärmas av genom metall så är de elektriska fälten i en bil mycket låga. Däremot om man jobbar under huven med motorn igång kan det finnas anledning att fundera. Där kan äldre bilar ge högspänningspulser från tändspolen som går ut över oskärmade tändkablar och som ligger på gränsen till Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om elektromagnetiska fält. Torde dock inte vara ett problem i nyare bilar.
Kjell Hansson Mild
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.