Frågeställaren söker en elbil med dragkapacitet. Illustration: Johan Isaksson.
”Har förgäves försökt hitta en elbil med denna möjlighet. Finns det någon sådan?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Funderar på en elbil eller laddhybrid men behöver kunna ha en dragkrok så att jag kan dra både släpvagn och båtkärra med den. Har förgäves försökt hitta en elbil med denna möjlighet. Finns det någon sådan? Om inte, kommer man i framtiden om det bara finns elbilar då inte kunna dra släpvagnar, båtkärror eller husvagnar med personbilar.
Arne Ståhl
Svar:
Du pekar absolut på ett problem. Svenskar är ett folk som ofta kör med släp. Än så länge finns inte så många alternativ när det gäller bilar som helt drivs på el. Och att den dyraste, Tesla Model X, klarar att dra tunga släp är kanske ingen större hjälp för dig. Av de elbilar vi hittills testat klarar ingen av dem släp. Men det kommer fler elbilar som ska klara att dra, Audis nya suv E-tron, Jaguar I-Pace – visserligen med ganska låg dragkapacitet och till högt pris.
När det gäller laddhybrider ser det betydligt bättre ut. Såväl Audis A3 och Q7 E-tron, BMW X5e, Hyundai Ioniq, VW Passat GTE, Golf GTE, Kia Niro PHEV, Volvo V60 Twin Engine, XC60 och XC90 T8 bland andra har god dragförmåga.
Nackdelen är fortfarande att de mer miljövänliga alternativen ligger högt i pris.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Funderar på en elbil eller laddhybrid men behöver kunna ha en dragkrok så att jag kan dra både släpvagn och båtkärra med den. Har förgäves försökt hitta en elbil med denna möjlighet. Finns det någon sådan? Om inte, kommer man i framtiden om det bara finns elbilar då inte kunna dra släpvagnar, båtkärror eller husvagnar med personbilar.
Arne Ståhl
Svar:
Du pekar absolut på ett problem. Svenskar är ett folk som ofta kör med släp. Än så länge finns inte så många alternativ när det gäller bilar som helt drivs på el. Och att den dyraste, Tesla Model X, klarar att dra tunga släp är kanske ingen större hjälp för dig. Av de elbilar vi hittills testat klarar ingen av dem släp. Men det kommer fler elbilar som ska klara att dra, Audis nya suv E-tron, Jaguar I-Pace – visserligen med ganska låg dragkapacitet och till högt pris.
När det gäller laddhybrider ser det betydligt bättre ut. Såväl Audis A3 och Q7 E-tron, BMW X5e, Hyundai Ioniq, VW Passat GTE, Golf GTE, Kia Niro PHEV, Volvo V60 Twin Engine, XC60 och XC90 T8 bland andra har god dragförmåga.
Nackdelen är fortfarande att de mer miljövänliga alternativen ligger högt i pris.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Köp en rejäl diesel med fyrhjulsdrift om du skall dra släp och ofta. Du kommer inte att ångra dig! :)
.
Varför inte nämna den billigaste laddhybriden nämligen Kia Niro Plugin som såvitt jag förstått får dra 1300 kg. "Syskonet" Hyundai Ioniq Plugin får väl numera också utrustas med drag men med max 750 kg dragkapacitet.
Sen nämnde väl frågeställaren inget om att han skulle dra släp ofta så det kommer säkert att fungera bra med t ex en Niro Plugin.
Mitsubishi Outlander PHEV får dra 1500 kg.
KIA Optima SW PHEV får ha drag, men jag minns inte dragvikten. Min sedan är inte typad för drag.
e-Niro verkar komma med dragkrok senare under 2019, den ska bara sluttestas först.
Det är helt enkelt inte tillräckligt med drag i elbilar. ^^ :) Men det finns tekniska problem att lösa som har med kylning av batterier etc att göra, släpvagn innebär ökade påfrestningar samt att batterierna tar slut mycket snabbare. Det finns tekniska lösningar idag men de kostar... Vi får väl se hur man lyckas i den nära framtiden. Det är ju flera som jobbar på frågan. Jag själv vill ha dragkrok! Bor på landsbygden, drag är ju nästan en förutsättning här! :)
För egen del skulle släp med maxvikt 750 kg fungera perfekt. Fast verkligheten ser annorlunda ut, har sett överlastade obromsade släp där hjulaxeln nästan går av.
Hur hanteras en skadad elmotor eller batteri? Bilägaren är givetvis som ett oskyldigt lamm, har bara kört bommul på släpet.
Min tidigare GTE med dragkrok, gick på elmotor med lite virke på släpet. Drog givetvis mer el, men inte orimligt. Gick lite drygt 3 mil.
Men kör man husvagn, hästsläp eller annat tungt. Fundera inte på el- eller laddhybrid. Diesel 4wd, är det enda vettiga. Bensin ligger du på 1,5 l/mil.
Detleffs e.home är svaret Lennart. Vagnen har ett extra batteripack för att skjuta på ekipaget med en egen elmotor. Dragvikt ca 100 kg på kulan och bibehållen räckvidd för bilen.
https://insideevs.com/electric-camper-improves-ev-range/
Det finns flera husvagnar med totalvikt +/- 750 kg. Fritidsvagnen, T@B 320, Eriba Puck, Wingamm Rookie är några exempel. I Sverige är dock dessa husvagnar inte så poppis, utomlands är utbudet större. Knaus har ju Travelino, Kip har härliga Shelter och Mini Kip. M fl. Alla med bromsar!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.