"I min värld behöver en äldre bil en mer omfattande service än en nyare. Hur kan då den servicen vara billigare?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag förundras över marknadsföringen av ”ekonomiservice” av äldre bilar. Flera företag, bland andra Volvo och Ford, gör reklam för en billigare service för bilar äldre än sex år. I min värld behöver en äldre bil en mer omfattande service än en nyare. Hur kan då den servicen, som enligt reklamen ger samma resultat som en service till en nyare bil, vara billigare? Jag antar att priset baseras på vad bilägaren är beredd att betala i förhållande till bilens värde. Det kunde vara intressant att veta om det går att boka den billigare servicen för en nyare bil och vad som egentligen skiljer utförandena åt.
Tommy Lindberg
Svar:
Jag ställde din fråga till två av de största aktörerna i Sverige, Volvo och VW. Volvo introducerade ganska nyligen så vitt jag själv kunnat se begreppet Volvo Originalservice Classic för ägare med bilar äldre än sex år. Bilägare med Volvokort fick då en tidsbegränsad rabatt, men det lägre priset var alltså kopplat till kortinnehavet. Begreppet ”ekonomiservice” används över huvud taget inte av Volvo. Här följer svar från Volvo Cars respektive VW Group: ”För Volvo Cars del handlar det inte om ‘stor eller liten service’ eller om olika prisnivåer. Snarare vill vi visa de Volvokunder som kör en bil som är 6 år eller äldre att vi tar lika väl hand om de bilarna som om bilar som är helt nya. Vi vill helt enkelt tydligt prata med den målgruppen bland våra kunder och visa att vi erbjuder förmånlig märkesservice även till dem.”
Karin Wik, Volvo Cars
”VW Group erbjuder en service till äldre bilar som ofta har kortare körsträckor (vanligtvis från årsmodell 2010 och äldre) – den kostar max 1 895 kr och kallas BAS-service. Där går verkstaden igenom (och eventuellt byter) det viktigaste på bilen. Här ingår även en assistansförsäkring. Eventuella tilläggsarbeten (t ex tändstift, bromsvätska) kostar extra om kunden vill byta dem. Denna service kan utföras av alla våra verkstäder. Utöver detta har vi även särskilda Ekonomiservice-anläggningar för våra märken, förutom Audi. De kan utföra enklare reparationer på lite äldre bilar (ingen komplicerad felsökning eller garantijobb), vilket gör att driften av dessa anläggningar blir billigare och vi kan hålla ett lägre pris till kund. Våra ‘ekonomidelar’ är anpassade för lite äldre bilar. Delarna är testade av fabrikerna. De kostar 20–30% mindre än ‘vanliga’ originaldelar och har en bra men något kortare livslängd än originaldelar – livslängden på delarna är anpassade för den här typen av bilars kortare årliga körsträcka.”
Marcus Thomasfolk, VW-Group
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Fråga:
Jag förundras över marknadsföringen av ”ekonomiservice” av äldre bilar. Flera företag, bland andra Volvo och Ford, gör reklam för en billigare service för bilar äldre än sex år. I min värld behöver en äldre bil en mer omfattande service än en nyare. Hur kan då den servicen, som enligt reklamen ger samma resultat som en service till en nyare bil, vara billigare? Jag antar att priset baseras på vad bilägaren är beredd att betala i förhållande till bilens värde. Det kunde vara intressant att veta om det går att boka den billigare servicen för en nyare bil och vad som egentligen skiljer utförandena åt.
Tommy Lindberg
Svar:
Jag ställde din fråga till två av de största aktörerna i Sverige, Volvo och VW. Volvo introducerade ganska nyligen så vitt jag själv kunnat se begreppet Volvo Originalservice Classic för ägare med bilar äldre än sex år. Bilägare med Volvokort fick då en tidsbegränsad rabatt, men det lägre priset var alltså kopplat till kortinnehavet. Begreppet ”ekonomiservice” används över huvud taget inte av Volvo. Här följer svar från Volvo Cars respektive VW Group: ”För Volvo Cars del handlar det inte om ‘stor eller liten service’ eller om olika prisnivåer. Snarare vill vi visa de Volvokunder som kör en bil som är 6 år eller äldre att vi tar lika väl hand om de bilarna som om bilar som är helt nya. Vi vill helt enkelt tydligt prata med den målgruppen bland våra kunder och visa att vi erbjuder förmånlig märkesservice även till dem.”
Karin Wik, Volvo Cars
”VW Group erbjuder en service till äldre bilar som ofta har kortare körsträckor (vanligtvis från årsmodell 2010 och äldre) – den kostar max 1 895 kr och kallas BAS-service. Där går verkstaden igenom (och eventuellt byter) det viktigaste på bilen. Här ingår även en assistansförsäkring. Eventuella tilläggsarbeten (t ex tändstift, bromsvätska) kostar extra om kunden vill byta dem. Denna service kan utföras av alla våra verkstäder. Utöver detta har vi även särskilda Ekonomiservice-anläggningar för våra märken, förutom Audi. De kan utföra enklare reparationer på lite äldre bilar (ingen komplicerad felsökning eller garantijobb), vilket gör att driften av dessa anläggningar blir billigare och vi kan hålla ett lägre pris till kund. Våra ‘ekonomidelar’ är anpassade för lite äldre bilar. Delarna är testade av fabrikerna. De kostar 20–30% mindre än ‘vanliga’ originaldelar och har en bra men något kortare livslängd än originaldelar – livslängden på delarna är anpassade för den här typen av bilars kortare årliga körsträcka.”
Marcus Thomasfolk, VW-Group
Diskutera: Vad tycker du om svaren?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
milkylainen här ovan har rätt, det man måste förstå är att man inte betalar den faktiska kostnaden när man servar sin bil, det man betalar är det som bilfabrikanten tror att dom kan ta ut av sina kunder. Äldre bilar servas ofta på andra verkstäder som är billligare, därav får man tumma lite på sina marginal för att försöka locka tillbaka dom lite äldre bilarna.
Rätt slutsats av Milky.
Och jag har alltid hävdat att vi blir mer eller mindre lurad på alla tjänster man köper.
Det handlar om att undersöka väl. :)
Ovanstående kommentarer är helt rätt. Det som tillkommer är att har man väl fått bilen in på verkstad så kan man ringa kunden och säga att "Vi ser att det och det och det behöver åtgärdas, annars blir det dyrt senare och trafikfarligt". Många blir skrämda och går med på extra åtgärder som många gånger inte alls behövs just då utan kan gott vänta. Kanske byter man bromsar och kan inte senare visa upp på de gamla "slitna" bromsbeläggen och skivorna om kunden vill se hur de såg ut.
Precis, det är ingen "mumbojumbo" utan precis som skrivs i #2.
Inget konstigt, det gäller att försöka locka till sig andra och tredje ägaren.
Man gör likadant när det gäller maskiner. Jag jobbade med just sånt här hos Volvo CE, och känner igen det.
Andra/tredje ägaren är inte lika benägen att använda originaldelar, och allt mer alternativ kommer över tid.
Ibland med god kvalitet, ibland samma delar men i annan förpackning, ibland rena skräpet.
"Eventuella tilläggsarbeten (t ex tändstift, bromsvätska) kostar extra om kunden vill byta dem." Så för 1895 kronor får man en assistansförsäkring (på ett år antagligen) och på sin höjd nya torkarblad och lite spolarvätska?
För 1895 kronor får man nog oljebyte samt nytt oljefilter...
Det är väldigt länge sen jag anlitade märkesverkstad till annat än någon gång gällande garantijobb. Det gäller även nästan ny bil. Kostnad på service brukar ligga på ca 1000-1200 kr per år. Den kostnaden täcker olja, och filter som jag köper själv. Enkla kontroller finns ingen anledning att betala extra för. Detta gäller för bil upp till att den är 6 år då ev. kamremsbyte tillkommer om jag behåller bilen så länge. Jag har aldrig fått inbytesvärdet sänkt på grund av detta och inte sällan säljer jag privat.
Då var det nog "Billigare originaldelar" som monterats redan vid tillverkning, eftersom koppling, svänghjul rasade redan vid 2800 mil i min Audi.
#2. När min bil körts 800 mil fick jag ett "kostnadsförslag" på 1.a service från VAG. 4400:- och med reservation för att "kostnaden kan bli högre om delar behövs".
Häpp!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.