På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Läste i Vi Bilägare nr 15/2013 om Sören Lund med sin nya C5:a som skulle få betala nästan 25 000 kronor för en omgång nya vinterdäck. Det låter helt absurt. Som jag ser det så blir detta framledes ett stort problem för bilägarna, inte minst ekonomiskt. Bilfirmorna verkar inte vara särskilt intresserade av att informera om systemet och vad som gäller när man ska byta däck. Måste man programmera om bilens datasystem vid varje däckbyte? Det lär i så fall bli ganska dyrt i längden. Ny teknik kan väl vara bra men den ska vara vettig och fungera även efter garantitidens utgång.
Åke Sundwall
SVAR:
Att montera luftnipplar med tryckövervakningssensor är vad lagen påbjuder men skulle systemet inte fungera får du ingen anmärkning hos bilprovningen. Har du, som hos Volkswagen, elektronisk övervakning av hjulens rotation istället behövs bara en omprogrammering av denna när du byter hjul.
Bengt Dieden, Vi bilägare
Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det behövs inte programmeras om något på VW. På min Polo är det bara att nollställa systemet med en knapp i handskfacket.
Är det så att det gamla beprövade sättet att mäta däckens rotation fortfarande duger? Nice i så fall!
På min Mazda6'a var det sensorer i fälgarna. Hade inga på vintern. Man fick en liten varningslampa annars var det lugnt. På Pizzaräsern läser den av via ABS-sensorerna och då behöver man inte göra nåt. Tror jag fick punkavarning en gång första vintern, men det vara bara att nollställa. Har inte fått några problem vid däckskiftet förra vintern.
Smidigast är väl, om man köper en ny bil med sensorer i fälgarna, att man köper dessa sensorer direkt med bilen och tar med dom i köpekostnaden där. Kommer kännas minimalt i plånboken, sen kan man sätta dit dessa på fälgarna sen när man köper vinterdäck (om man inte gör det med bilen förstås).
Enklast - och "sämst"- är mätning av rotationshastigheten via ABS sensorerna.
Lampa tänds om något hjul roterar snabbare (lägre lufttryck). Elektroniskt filter förhindrar - oftast - signal vid hjulspinn.
"Dyrast" och bäst är tryckgivare monterade på däckventilerna - visar tryck för varje däck.
Batteriet håller 5-7 år - därefter byte av tryckgivaren - SEK 700-1200/st + installation och kalibrering.
Alla bilar sålda efter nov 2014 måste ha varning - "bra" eller "dålig".
Det är möjligt - men inte realistiskt - att flytta över givarna till vinterhjul, men enligt Dieden är lagen tandlös - man kan strunta i att installera givare i vinterhjulen.
Min erfarenhet av Seats användning av ABS sensorerna är att den fångar upp förändringar i däckstryck redan vid små skillnader - skillnader som är mindre än vad jag själv kanske vill variera däckstrycket mellan när jag skall köra vardagskörning eller skall på långresa med rejäl last och mycket motorvägskörning. Om jag kollar däckstryck och eventuellt gör en liten justering fram/bak inför en långresa så fångar systemet det.
För mig räcket det gott och väl - om sensorn fångar skillnader som ligger inom god marginal från att däcket skall jobbas sönder och sprängas så duger det för mig med ABS sensorn.
Felaktig varning har jag råkat ut för två gånger - en gång på en väg som var något otroligt spårig och när det högg till riktigt en gång så tändes varningen - en annan gång när det blåste halv storm och vinden tog tag så det blev en rejäl sidledsförflyttning. Det kommer inte någon varning från däckstrycksövervakningen när man spinner loss eller provocerar fram sladd.
Tycker det är lite upp till bilköparen att välja bilar där det går att nollställa eller programmera systemet.
Tycker 25000 låter helt sanslöst dyrt för fyra hjul... Sensorerna kostar inte mer än några hundralappar styck som mest...
Helt korrekt DanielK , men först måste man naturligtvis ställa in rätt däcktryck på alla hjulen så bilens dator får rätt information.
mvh Lennart
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.