"Att köra 30 km och trycka på en massa knappar är ett halvtidsjobb. Varför försvarar ni denna teknik?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Är ni totalt koko? Ska jag köra 30 km och sedan vänta i 5 minuter och trycka på en massa knappar för att få oljenivån i motorn. Det är ett halvtidsjobb. Om jag vill kolla oljan med kall motor innan jag åker till jobbet som ligger 1,5 mil från min bostad. Hur gör jag då? Ska jag ta en vända två gånger för att köra 30 km. Och det värsta är att ni försvarar denna teknik. Ert råd är nere på dagisnivå.
GS
Svar:
Jag måste säga att jag blir lite förvånad över din fråga/kommentar. Vi instruerade genom ett svar i Bilfrågan hur en undrande bilägare skulle göra för att hitta bilens ”elektroniska visning” av motorns oljenivå. Det var hösten 2018. Det är riktigt att man måste läsa en instruktion om hur man ska gå tillväga. Den är inte särskilt komplicerad. På den bil jag provade med detta system, kunde jag mäta nivån också utan att först köra. Provade att mäta på morgonen, efter att ha kört 34 kilometer dagen innan. Men tillverkaren anser att oljenivån ska mätas efter en kortare körning, eftersom volymen ökar något när oljan är varm. Hur oljan ser ut på oljestickan kan absolut ge lite mer kunniga personer viss information. Men få bilägare lyfter ju på motorhuven i dag, annat än för att fylla på spolarvätska. Och man får nog se systemet som ett led i allt mer övervakning via bilens egen elektronik.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Fråga:
Är ni totalt koko? Ska jag köra 30 km och sedan vänta i 5 minuter och trycka på en massa knappar för att få oljenivån i motorn. Det är ett halvtidsjobb. Om jag vill kolla oljan med kall motor innan jag åker till jobbet som ligger 1,5 mil från min bostad. Hur gör jag då? Ska jag ta en vända två gånger för att köra 30 km. Och det värsta är att ni försvarar denna teknik. Ert råd är nere på dagisnivå.
GS
Svar:
Jag måste säga att jag blir lite förvånad över din fråga/kommentar. Vi instruerade genom ett svar i Bilfrågan hur en undrande bilägare skulle göra för att hitta bilens ”elektroniska visning” av motorns oljenivå. Det var hösten 2018. Det är riktigt att man måste läsa en instruktion om hur man ska gå tillväga. Den är inte särskilt komplicerad. På den bil jag provade med detta system, kunde jag mäta nivån också utan att först köra. Provade att mäta på morgonen, efter att ha kört 34 kilometer dagen innan. Men tillverkaren anser att oljenivån ska mätas efter en kortare körning, eftersom volymen ökar något när oljan är varm. Hur oljan ser ut på oljestickan kan absolut ge lite mer kunniga personer viss information. Men få bilägare lyfter ju på motorhuven i dag, annat än för att fylla på spolarvätska. Och man får nog se systemet som ett led i allt mer övervakning via bilens egen elektronik.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min nya Golf har oljesticka, vattentemperaturmätare samt oljetemp. Tips köp ej bil som saknar detta.
Förr fans detta fenomen endast på dyra pemiumbilar för folk med slips.
Tyvärr verkar det smyga sig ner i lägre prisklasser också.
Oljesticka är ett bra och enkelt verktyg som alla klarar av
Helt enkelt idioti att inte ha en oljestickan, vad är merkostnaden? Köper att elektroniken kan få finnas, men det är ingen anledning att ta bort oljestickan, att försvara det genom att motivera med att bilägare är lata duger inte, det må vara sant, men jag tror att det är ett stort intresse att behålla oljestickan, nog dumt att ta bort kylvattentemperatur från instrumenteringen. Tillverkarna kan vänta tills de bara gör elbilar, låt enkla och smarta (viktiga) hjälpmedel finnas kvar.
Vad skulle nackdelen vara med att ha kvar oljestickan?
Det finns ju en indikering i instrumenteringen om att oljenivån är OK, men samtidigt finns stickan kvar på mina gamla fransyskor.
Om jag inte minns fel var det så redan på 405:an.
Å andra sidan dricker de ingen olja så man har minimal nytta av visningen i instrumenteringen.
Det är samma sak på en del bilars automatlåda, man måste gå in med dator för att kolla nivån. Förr drog man bara upp stickan, den ljuger aldrig.
Förstår egentligen inte problemet, speciellt inte med dagens moderna bilar och longlife-oljor.
Vi har ju elektronisk övervakning av bränsle, temperaturer, glykol, spolarvätska, däcktryck o.s.v. bilen larmar när det är dags att fylla på.
Varför ska just oljan kollas manuellt?
Ingen vill väl ha tillbaka dåtidens smörjnipplar för att ha koll på att allt verkligen blir smort?
Det man kan göra är att förenkla i menyn så det blir mer lätthittat, men hur många idag med en modern bil kollar oljenivån mellan servicetillfällena?
Kan det vara så att oljechecken är en av de sista sakerna som håller vissa hempulare kvar vid det gamla, en känsla av att ha koll på bilen, en sista bastion i ett övrigt hermetiskt tillslutet fordon utelämnat till verkstäderna vid minsta problem.
Misstänker att inte ens en av hundra nybilsägare lyfter på huven mer än vid påfyllning av just spolarvätska, förstår att tillverkarna tar bort denna förlegade pryl i kostnadsbesparingens namn.
När jag nyss har skaffat en bil brukar jag kolla oljan då och då. Om den inte tenderar att försvinna blir det mer sällan. Nuvarande bil ska servas mest hela tiden (1500 mil) så där hinner man knappt hem från service innan den ska in för ny olja.
få bilägare lyfter ju på motorhuven i dag ... vem kollar oljenivån på en hyrbil (leasingbil), det är bara att tuta och köra?
@prestigelös, analogin viker lite med nipplar, det är inget man kontrollerar, de är mer att jämföra med möjlighet att fylla på olja och livstidsförsegling på olja/växellådsolja, få om någon önskar att smörja, det håller jag med om. Tror även verkstäderna kommer att reta sig på bristen av oljestickan, då de ofta föredrar att suga ut olja den vägen, speciellt på billar med ett oljefilter på toppen. Kostnadsbesparingen som förklaring tror jag inte på, snarare att man vill sälja in service. Det ska mycket till innan oljesticksmetoden krånglar, elektronik krånglar, det vet vi, båda systemen (tummen upp), men behåll stickan, bara löjligt att argumentera för att den ska bort. Inför sticka för växellådan (automat framför allt) igen istället, vet inte om den ens har någon nivåvakt? Kanske har fabriken glömt att fylla korrekt!?
Somsagt, den stund som är kvar innan elbilarna är en majoritet, kan stickan få finnas. Man kan ju bygga så att stickan sitter i oljepåfyllnadslocket om man vill spara ett hål, var väl SAAB som hade det, någon gång i tiden åtminstone.
En del har inte tid att kolla oljan men all tid i världen att sätta sig ner och författa ilskna insändartexter.
När jag köpte min BMW för 12 år sedan var den utrustad med oljenivågivare men hade även oljesticka. Givaren fungerade bra och jag använde den ofta. Vid ett garantiärende gällande oljeläckage byttes givaren ut. Inför en resa till Stockholm - Kvikkjokk tur och retur visade vid kontroll givaren 100% oljenivå. Vid hemkomst visade nivån fortfarande 100%, kollade då nivån med oljestickan som visade på 3 dl under min.nivån. Oljeläckaget var inte åtgärdat och man hade satt dit en givare som ej fungerade.
I dag vet jag bättre och använder bara oljestickan.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.