Nästa artikel
Bilfrågan: Dubbar eller inte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dubbar eller inte?

Publicerad 31 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren skadade ett framdäck på sin Volvo XC70 och var tvungen att köpa två nya.
”Om jag får punka på vintern och sätter på ett odubbat oanvänt reservdäck – det får man väl inte köra varken fort eller länge på?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag skadade ena framdäcket på min Volvo XC70 från -07. Det måste kasseras. Då tvingades jag köpa två nya framdäck så de blev lika. Kan det vara riktigt?
De dubbade vinterdäcken var mycket fina och oslitna med alla dubbar kvar men nio år gamla.
Om jag får punka på vintern och sätter på ett odubbat oanvänt reservdäck – det får man väl inte köra varken fort eller länge på?
Kan man ha ett gammalt dubbdäck som reservdäck vintertid och hur mycket får man då använda det?
Stefan
 
Svar:
Volvo rekommenderar att man har samma typ av hjul på samma axel. Om olika däckstyper och mönster blandas så kan de motverka varandras egenskaper och skapa obalans, menar Volvo. Även om ett nio år gammalt dubbdäck ser fint ut har det hårdnat med tiden och åldern gör att det nog inte går så bra ihop med ett helt nytt vinterdäck.
Man får göra undantag från regeln att alla däck ska vara dubbade vid tillfällig användning av reservhjul när det inträffat en skada på ett däck. Ett gammalt dubbdäck skulle kunna användas som reservdäck, men bara under de månader användning av dubbade däck är tillåtet.
Används dubbdäcket tillsammans med däck av annan typ är det bara tillåtet för tillfällig användning i nödfall. Polisen får avgöra om dubbdäcket kan anses sitta på tillfälligt eller ej.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur skulle du svara frågeställaren?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-31 09:06
Mipsson

En annan fundering i samma ämne.
Om man har ett friktionsdäck som reservhjul, och får punktering på ett av sommartäcken, är det då OK (om än kanske olämpligt) att köra vidare med friktiionsdäcket i kombo med de andra tre sommardäcken? Hur ser regelverket ut, samma typ av däck på alla fyra, eller samma på samma hjulaxel - dvs skulle man kunna ha sommardäck bak och friktionsdäck fram?

#2 • Uppdaterat: 2016-05-31 09:09
Styrbjörn

Eftersom kommentarsmöjligheterna är låsta på artikeln om bildelsstölder kommenterar jag här :)
Fri rörlighet inom EU är en katastrof, tullen måste förstå vilka som ska begå brott men kan inget göra. Gör som Kanada och kräv arbetstillstånd för personer som uppenbarligen inte är på semester med familjen och stoppa detta redan vid gränsen. Bäste vore väl att lämna EU och införa riktig gränspolis.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-31 16:57
bgl

Regeltolkningen ang ev användning av dubbdäck som reservhjul sommartid är inte glasklar.
Transportstyrelsens regler paragraf 30 säger att vinterdäck får användas tillfälligt, utan spec om eventuella dubbar.
Länk:http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202009_19k.pdf

#4 • Uppdaterat: 2016-06-01 16:32
erikivan72

Att köra på 9 år gamla däck är direkt farligt!
Det kan utan vidare jämföras med att köra på sommardäck om vintern.
En annan detalj: du behöver däck med samma rullomkrets på hela bilen. Annars riskerar du att förstöra 4-hjulsdriften för många tiotusentals kronor.
En tredje detalj:
9 år gamla däck?!!!???!! Det är kanske ok på en veteranbil som körs 100 mil varje sommar, men absolut inte under några som helst omständigheter på en bruksbil. Greppet är väldigt dåligt jämfört med ett nytt däck. Risken att det går sönder är väldigt mycket större. Och så vidare. Det är helt enkelt en fruktansvärt dålig ide, att åka på så gamla däck!
Har du inte råd att köpa 4 nya däck? Försök att hitta ett vettigt erbjudande på avbetalning! Det är en billig livförsäkring om något händer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.