Frågeställaren undrar om det är möjligt att själv dra dubbarna ur vinterdäcken.
”Är det möjligt att på ett enkelt sätt ta bort dem ur vinterdäcken? Kan jag göra det själv?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Är det möjligt att på ett enkelt sätt ta bort dubbarna ur vinterdäcken? Mina däck är rätt så nya men i Göteborg, där jag bor, är det sällan snö utan mest slask. Kan jag göra det själv?
Benny Ek
Svar:
Med en bra tång och lite tålamod kan du själv lirka dubbarna ur däcken. Vill du inte göra jobbet själv finns det säkert någon gummiverkstad som kan hjälpa dig, men det kostar förstås. Jobbet är ganska tidskrävande så det kan nog gå på uppåt en tusenlapp för att få däcken dubbfria på en verkstad.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du någon gång provat att dra dubbarna ur däcken?
Fråga:
Är det möjligt att på ett enkelt sätt ta bort dubbarna ur vinterdäcken? Mina däck är rätt så nya men i Göteborg, där jag bor, är det sällan snö utan mest slask. Kan jag göra det själv?
Benny Ek
Svar:
Med en bra tång och lite tålamod kan du själv lirka dubbarna ur däcken. Vill du inte göra jobbet själv finns det säkert någon gummiverkstad som kan hjälpa dig, men det kostar förstås. Jobbet är ganska tidskrävande så det kan nog gå på uppåt en tusenlapp för att få däcken dubbfria på en verkstad.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
Diskutera: Har du någon gång provat att dra dubbarna ur däcken?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De gånger jag har dubbat ur däck har jag gjort det med en skruvmejsel. Man trycker in den i kanten av dubben och när man känner att man passerat hela dubben vickar man på mejseln. Skyddsglasögon kan vara bra att ha.
Om man är pappersvändare till vardags lär det generera blåsor i handflatan.
Å andra sidan så är knappast urdubbade dubbdäck att rekommendera annat än som reservhjul.
Funderar på om det nu är så jäkligt med de nästan nya dubbdäcken, sälj dem - och köp nya friktionsdäck?
Är frågan egentligen förenlig med frågeställarens eget konstaterande "de är sällan snö utan mest slask"?
Lämpligt att läsa Nokian tyres rekommendationer vid val av vinterdäck, följande mening är citerad från deras hemsida: "Dubbdäcken är ett gott val speciellt i landets södra kusttrakter där vägarna ofta är isiga på vintern"
Instämmer med bgl, dubbdäck behövs mot is. Här i Skåne - som nog liknar Göteborg därvidlag - är problemet mest svarta isfläckar, mot vilka man behöver dubbar. Med tanke på slasket vore kontinentala dubbfria bättre, men de är rätt hjälplösa mot isfläckar. Har man ofta snö är kanske nordiska dubbfria bra.
Nu är väl dock dubbdäck gjorda för att användas med dubb. De är rätt hårda i gummiblandningen jämfört med ett dubbfritt. Lär vara bättre att sälja däcken och köpa nya med nordisk gummiblandning.
Låt dubben sitta om du inte tänker använda vinterdäcken även på sommaren. Det ger inga särskilda fördelar att dra ur dem och ljudnivån blir bara obetydligt lägre. Ska du ändå dra ut dem går det inte med tång, då stålet i dubbspetsarna är hårdare än t o m en tång. Ta en liten mejsel och stick in den under dubben och "sprätt" ur den. Det funkar.
Dubbdäck har helt annorlunda sajpning än dubbfria, så tillvägagångssättet att dra ut dubbarna är verkligen inte att rekommendera!
Sälj och köp nya dubbfria.
Även om dubbdäcken är ganska nya, behövs inte så många mil på barmark, förrän dubben antingen är borta eller nedslitna så de sitter en bit in i däcket. Bästa tipset till frågeställaren är att försöka sälja däcken så snart som möjligt, och att sedan köpa friktionsdäck utan dubb.
I värsta fall avser användaren nyttja dem som sommardäck. Inom ungdom framförde jag en sommar en Volvo bestyckad m tidigare urdubbade däck. Såphala vid i stort sett alla varmare temp, +15
Måste erkänna att jag vid flytt till Spanien i december körde ner på urdubbade däck och sedan slet ut dem i värmen. Inget problem på 50- och 70-vägar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.