Nästa artikel
Bilfrågan: Dålig kamkedja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dålig kamkedja?

Publicerad 9 december 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
De problemtyngda kamkedjorna har främst drabbat Volkswagens fyrcylindriga motorer.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Läste i nr 11 att vissa av VW-koncernens motorer har kamkedjor som inte är bra. Vi har en Skoda årsmodell 2010 med en 1,2-liters trecylindrig HTP. Jag antar att problemet gäller den modellen också?
Per Johansson
 
Svar:
Du kan vara lugn för kamkedjan i din trecylindriga motor. Den lär hålla. Problemet med kamkedjor som sträcker sig drabbar huvudsakligen de fyrcylindriga motorerna på 1,4 och 1,2 liter.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-09 09:06
GF

Jag köpte 2006 sommar fabriknytt bil en Skoda Fabia 1.2 HTP är Tjeckmotor årsmodell 2006 har ägt 6 och halv år gammal rullat 16100 mil såld vinter 2012. Har aldrigt problem kamkedja.

#2 • Uppdaterat: 2015-12-09 09:11
GF

Det är inte samma motor som Tjeckmotor mellan Volkswagenmotor. Tjeck håller bra kamkedja än Volkswagen allvarligt skador!

#3 • Uppdaterat: 2015-12-09 16:36
lasse_jo

En kamkedja ska hålla. Det är bara vw:s skit som har dålig kvalitet.

#4 • Uppdaterat: 2015-12-09 16:40
S-E S

Alla bilar med felande kamkedja är skitbilar, eller?

#5 • Uppdaterat: 2015-12-09 17:19
josa

Beträffande kamkedja på TSI1,4 är problemet i huvudsak dålig smörjning. Från oljetråg tlll kamaxel har VW i de första serierna (ca 2005-ca 2010) har för tätt oljesil och för klent oljerör , som begränsar oljeflödet till bl.a. kamkedjan. Det innebär högre slitage på styrningar och kamkedja, vilket gör att kedjan töjer sig pga större friktion. VW har en uppgraderingssats med grövre rör och oljesil samt tåligare kamkedja. Denna sats uppdaterar motorn till 2010/11 års, men det måste man som kund påpeka för att VWs verkstäder skall använda rätt reservdelar. Efter en dylik uppdatering fungerar TSI 1,4 motorn som den skall. Störande är att du som kund måste fördjupa dig ordentligt i teknik för att rätt saker skall ske. Tilltron till VW har fått sig en ordentlig törn och det är inte troligt att inköp av VWs produkter sker igen.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-09 17:22
Mumma-48

Att kunna lita på en kamkedja/spännrulle i en bil från VW-koncernen låter sig knappast göras. Varför medvetet sätta in bra grejor i vissa modeller/motorer och sämre i andra? Man har naturligtvis inte vetat vad man gjorde dvs. otrolig inkompetens.

#7 • Uppdaterat: 2015-12-10 11:06
Wolesley

JvD har helt rätt. Jag har mekat och kört gamla Volvobilar med 8-ventilmotor i snart 30 år, och en rem håller ofta 10-12 år/20.000 mil eller t o m mer, om man nu vill snåla. Detta borde vara "märket" för nya bilars kvalitet. Dessutom räcker det med en mejsel för att att inspektera skicket på remmen på en gammal B230-motor och bedöma om man kan köra vidare, då en rem som inte är uppfransad, sprucken eller skadad ALDRIG den närmaste tiden ger upp. Byter man regelmässigt rem och spännare - vilket är möjligt t o m för en amatör utan förkunskaper - vid 12 - 14 kmil, kommer remmen ALDRIG att oväntat fallera. En rem som går sönder efter några hundra mil är sannolikt skadad i samband med monteringen. F ö var det väl både si och så också med 70-talsbilarnas kamkedjor/sträckare? Ni gamlingar minns t ex SAAB 99.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-11 08:10
Bodomite

Intervall på kamremmen på mitt gamla ök är 24000 mil eller 10 år. Ja, jag kände mig också tvungen att dubbelkolla med flera verkstäder när jag fick höra detta. Som grädde på laxen har en likadan motor i ett annat märkes bilar "bara" 18000 mils intervall?

#9 • Uppdaterat: 2020-12-18 15:09
Ingemar Bohman

Jvd!
Vid bilbyten se till då att byta till riktiga och seriösa bilmärken som inte håller på och fiffla med de ena och de andra, som VAG gör

#a • Uppdaterat: 2015-12-09 09:56
milkylainen

Sluta oroa dig. Kör tills det rasar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.