På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
FRÅGA:
Vi har en Volvo V70 2.0D -08 som gått 12 000 mil och det är dags för service. Vi undrar vad det är som ingår i den servicen då vi fått olika besked från olika verkstäder. Vissa säger att partikelfiltret måste bytas nu och vissa säger att det inte behövs. Vi har försökt ta reda på rätt svar men det är inte lätt så nu undrar vi om har ni koll på detta?
Caroline
SVAR:
Enligt Volvo behöver detta partikelfilter inte bytas. Anledningen till de olika beskeden kan vara att Volvo använt olika typer av partikelfilter för sina dieslar.
Bengt Dieden, Vi bilägare
Diskutera: Har du stött på liknande problem?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är bara på de manuellt växlade bilarna som filtret behöver/skall bytas.
Kan det vara att automatlådan växlar ner i tid så att motorn går med ett högre varvtal och därmed lägre moment, vilket ger mindre sot. Hoppar inte över växlar t.ex.
(Dessutom kanske automatlådan växlar ner till ett högre varvtal vid regenerering).
Är det någon som vet?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.