"Finns det något som hindrar mig att inte använda vinterdäck under milda vintrar?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Det finns väl egentligen inget som skulle kunna hindra mig från att vid de här milda vintrarna, byta tillbaka till sommardäck? Eller att ens byta till vinterdäck alls?
Trött på rassel
Svar:
Nej, kravet är att bilen ska ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars - om vinterväglag råder. Och det avgör polisman, vanligen när det finns snö, is, modd eller frost på någon del av vägen. Vinterdäck ska numera vara märkta med 3PMSF, Three Peak Mountain Snowflake, det vill säga symbolen som ser ut som en alptopp med en snöflinga i. Övergångsvis gäller också den tidigare definitionen ”däck speciellt framtagna för vinterkörning” till och med 30 november 2024. Men man borde också lägga till att vid temperaturer under +5 grader C så rekommenderas vinterdäck, eftersom sommardäckens mönster blir väl hårt och oelastiskt nära noll grader. Så du är kanske lite tidigt ute med att lägga om till sommardäck, egentligen skulle kontinentala dubbfria vinterdäck vara ett bra alternativ – så länge det inte handlar om lägre temperaturer utan bara slask och väta.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Fråga:
Det finns väl egentligen inget som skulle kunna hindra mig från att vid de här milda vintrarna, byta tillbaka till sommardäck? Eller att ens byta till vinterdäck alls?
Trött på rassel
Svar:
Nej, kravet är att bilen ska ha vinterdäck mellan 1 december och 31 mars - om vinterväglag råder. Och det avgör polisman, vanligen när det finns snö, is, modd eller frost på någon del av vägen. Vinterdäck ska numera vara märkta med 3PMSF, Three Peak Mountain Snowflake, det vill säga symbolen som ser ut som en alptopp med en snöflinga i. Övergångsvis gäller också den tidigare definitionen ”däck speciellt framtagna för vinterkörning” till och med 30 november 2024. Men man borde också lägga till att vid temperaturer under +5 grader C så rekommenderas vinterdäck, eftersom sommardäckens mönster blir väl hårt och oelastiskt nära noll grader. Så du är kanske lite tidigt ute med att lägga om till sommardäck, egentligen skulle kontinentala dubbfria vinterdäck vara ett bra alternativ – så länge det inte handlar om lägre temperaturer utan bara slask och väta.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.